NCC:s Loop Rocks vinner årets hållbara projekt

Läs original

NCC:s digitala plattform Loop Rocks blev juryns val i kategorin årets hållbara projekt på CIO Awards 2016. Loop Rocks hjälper den med ett överskott av fyllnadsmassor att hitta den som har ett matchande behov. Priset delas ut till de som utan vinstsyfte bidragit till den digitala utvecklingen som förebild, innovatör och inspiratör.

– Vi är stolta över att CIO Awards har valt ut Loop Rocks som vinnare för årets hållbara projekt. Vi bidrar till sänkta kostnader för alla i branschen samtidigt som vi minskar miljöpåverkan till följd av lägre koldioxidutsläpp samt andelen utvinning av nya massor, säger Jonas Stridh chef digitala affärer på NCC Industry.

Loop Rocks är en öppen plattform för smartare och effektivare hantering av sten, jord och andra sekundära konstruktionsmaterial på byggarbetsplatser, mellan företag och privatpersoner. Via appen matchar NCC utbud och efterfrågan av andrahandsmaterial genom att ”loopa” materialet direkt mellan byggarbetsplatserna. Appen är kostnadsfri och finns för både iOS och Android.

Nomineringen från CIO Awards jury lyder: NCC:s Loop Rocks är ett tydligt exempel på hur digitala medel, med relativt små investeringar, kan få stor utväxling hållbarhetsmässigt. Loop Rocks effektiviserar hanteringen av överskottsmassor från byggen, och givet att var fjärde lastbil som kör i Stockholm idag transporterar sådana massor finns det stora värden att hämta hem.

Loop Rocks lanserades i slutet av juni i år och NCC har redan förflyttat närmare en halv miljon ton sekundärmaterial i plattformen och länkat samman över 100 byggarbetsplatser runt om i Sverige.

– Det här är vår första digitala start-up. Med Loop Rocks tar vi nya positioner i ekosystemet och gör nya typer av affärer. Vi befinner oss på en ny spelplan, vilket även innebär nya typer av konkurrenter som till exempel Google, säger Anders Torell, chef affärsutveckling & digitalisering på NCC Industry.

Gartner, världens ledande IT-forsknings- och rådgivningsföretag, lyfter fram NCC som ett av tre internationella företag vid årets Gartner Symposium ITXPO och hyllar Loop Rocks disruptiva förhållningssätt till traditionell masshantering och bidrag till cirkulär ekonomi.

Loop Rocks är även en av finalisterna till priset årets ”Digital Disruptor” inom cirkulär ekonomi som kommer att presenteras på World Economic Forum i Davos.

För mer information om Loop Rocks besök www.looprocks.se.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jonas Stridh, chef digitala affärer NCC Industry
Telefon 08-585 518 07
Anders Torell, chef affärsutveckling & digitalisering på NCC Industry
Telefon 08-585 518 01

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC:s bildbank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen inom bygg, fastighetsutveckling och infrastruktur i norra Europa med en omsättning exklusive Bonava på 53 Mdr SEK och 16 000 anställda 2015. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.

Taggar:

NCC