NCC säljer andra halvan av Kista Science Tower till Vasakronan med nollresultat

NCC säljer andra halvan av Kista Science Tower till Vasakronan med nollresultat I enlighet med det optionsavtal som ingicks 2001 säljer nu NCC andra halvan av Kista Science Tower till Vasakronan. Oberoende värderingsföretag har bedömt värdet på hela Kista Science Tower till 1 208 MSEK, vilket för NCCs del innebär att den andra halvan av projektet säljs med ett bokföringsmässigt nollresultat 2004. Det var sommaren 2000 som NCC började bygga Sveriges högsta kontorshus Kista Science Tower. Projektet blev snabbt ett landmärke och en symbol för Kista. Sammanlagt består Kista Science Tower av sex huskroppar varav den högsta når 32 våningar, drygt 160 meter. Totalt omfattar projektet 52 000 kvadratmeter varav cirka 43 000 är uthyrningsbar kontorsyta, samt dessutom 18 500 kvadratmeter garage. Fullt uthyrt kommer 2 500 personer att arbeta i Kista Science Tower. Idag är projektet uthyrt till cirka 40 procent. I juni 2001 sålde NCC halva Kista Science Tower till Vasakronan med en utvecklingsvinst på 118 MSEK. I affären ingick också option att sälja andra halvan av Kista Science Tower i samband med färdigställandet. - Kista Science Tower har på kort tid etablerat sig som det givna landmärket för Kista och som Sveriges modernaste kontorsfastighet. Även om krisen på IT- och telekommunikations-marknaden fördröjt uthyrningsprocessen så ser vi nu åter att intresset ökar. Hyresnivån i Kista Science Tower har hela tiden kunnat hållas på den ursprungligen kalkylerade nivån, vilket varit avgörande för den nu överenskomna värderingen, säger Mats Wäppling, vd för NCC Property Development. En efterkalkyl av hela projektet Kista Science Tower, inkluderande utvecklingsvinst av första halvan, entreprenadvinst för hela projektet samt den nedskrivning som gjordes 2003 visar för NCCs del på ett marginellt negativt resultat. Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.info NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2003 en omsättning på 45 Mdr SEK och 24 000 anställda. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/02/20040802BIT20180/wkr0001.pdf

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på 53 Mdr SEK och 17 000 anställda 2016. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.