NCC säljer bostadsprojekt i Köpenhamn för 154 MSEK

NCC Construction Danmark A/S säljer ett bostadsprojekt på Amerika Plads i Köpenhamn till ett samriskbolag bestående av Nordkranen A/S och Cargill Value Investment. Köpeskillingen uppgår till drygt 154 MSEK (130 MDKK). Projektet ger en positiv resultateffekt och avräknas i takt med att bygget fortskrider.

Projektet består av 63 lägenheter med äganderätt. Den totala boytan är 6 000 kvm. Lägenheterna är attraktivt belägna i centrala Köpenhamn, vid Amerikakajen, i direkt kontakt med hamnen och vattnet. Alla lägenheter har altan eller takterrass och är placerade mot hamnen. Området Amerika Plads förvandlas successivt till en ny spännande stadsdel. Förutom hamnläget, ligger Amerika Plads centralt och har samtidigt närhet till rekreationsområden vid Kastellet och den lilla Sjöjungfrun. Projektet är ursprungligen utvecklat av NCC och TK Development, som sålde projektet till NCC förra året. Husen är ritade av arkitektfirman Dissing + Weitling. Byggnadsarbetet är påbörjat lägenheterna förväntas vara klara för inflyttning i början av 2006. Ytterligare information: Torben Biilmann, koncerndirektör, NCC Construction Danmark, tel +45 39 10 39 10 Niels Møller, presskoordinator, NCC Construction Danmark, tel +45 39 10 35 77 Ulf Thorné, presschef, NCC AB, +46 8 585 523 46, +46 70 214 77 27

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på 55 Mdr SEK och 17 800 anställda 2017. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.