NCC säljer bostadsprojekt i Tyskland

Läs original

NCC säljer ett fastighetsprojekt i Berlin till fastighetsbolaget Industria Wohnen för 375 MSEK. Projektet består av 223 lägenheter fördelade på tre flerbostadshus som för närvarande är under utveckling.

– Vi är väldigt glada över denna försäljning. Tyskland är en viktig marknad för vår bostadsverksamhet och detta är det femte projektet vi säljer till Industria Wohnen. Genom denna affär bidrar vi till att kunna möta det ökade behovet av bostäder i Berlin, säger Joachim Hallengren, affärsområdeschef för NCC Housing.

På ett markområde om cirka 21 500 kvadratmeter bygger NCC tre flerbostadshus, två som är fem våningar höga och ett med sex våningar. De 223 planerade lägenheterna har praktiska planlösningar och är utrustade med moderna bekvämligheter.

Projektet ligger i östra Berlin, nära goda kommunikationer, tillgång till kultur, affärer samt nära sport- och fritidsanläggningar som sammantaget har en positiv påverkan på området. Området har de senaste tio åren haft en genomsnittlig befolkningsökning som ligger cirka 10 procent högre än för Berlin som helhet.

Projektet färdigställs, tillträds och resultatavräknas i affärsområdet NCC Housing under fjärde kvartalet 2017.

NCC Housing i Tyskland utsågs i år, för tredje året i rad, till landets mest aktiva bostadsutvecklare.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Joachim Hallengren, affärsområdeschef NCC Housing +46 70 088 71 33

Anna Trane, Press  & PR-chef NCC, +46 708 84 74 69

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se , NCC:s bildbank

Informationen är sådan som NCC AB kan vara skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 12 november, kl. 16:00.

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen inom bygg, fastighetsutveckling och infrastruktur i norra Europa med en omsättning på 57 Mdr SEK och 18 000 anställda 2014. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på 53 Mdr SEK och 17 000 anställda 2016. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.