NCC säljer fastighet i Düsseldorf för 290 MSEK

NCC säljer fastighet i Düsseldorf för 290 MSEK NCC har tecknat avtal med tyska Internationales Immobilien Institut (iii- fonder) om försäljning av fastigheten Seestern B1 i Düsseldorf i Tyskland för ca 290 MSEK (59,5 MDEM). Försäljningen ger en vinst på ca 32 MSEK (6,6 MDEM). Resultatet kommer att ingå i NCC-koncernens resultat för fjärde kvartalet. Försäljningen avser projektet Seestern B1 i Neues Zentrum Seestern i Düsseldorf. Seestern ligger centralt i Düsseldorf på västra sidan av floden Rhen och är ett av Tysklands viktigaste områden för hightechföretag. Kontorsytan är ca 10 000 kvm och fastigheten är fullt uthyrd till Ericsson. Köparen är det tyska företaget Internationales Immobilien Institut, som tillhör Hypovereinsbank, München, Tyskland. Detta är en av de sista etapperna i Seestern som nu säljs och området är därmed fullt utbyggt. Marken i Seestern förvärvades i början av 1990- talet och omfattade då en byggrätt på 80 000 kvm. Det försämrade läget på fastighetsmarknaden gjorde att projektet sköts upp och den första etappen, Ericssons tyska huvudkontor, kom igång i oktober 1996 och blev klart två år senare. Ungefär samtidigt stod etapp två och tre klara. Den fjärde etappen invigdes i oktober 1999 och innehåller bl a ett hotell. Fullt utbyggt omfattar NCCs engagemang i Seestern 87 000 kvm hotell, kontor, butiker och bostäder där de sista etapperna blir klara under år 2002. Bland de bolag som är etablerade i området finns förutom Ericsson också Vodafone, Xerox, MCI Worldcom, Hitachi och Rockwell Electronic. - Försäljningen följer NCCs strategi att avyttra färdigutvecklade fastigheter till investerare, säger Magnus Mannesson, affärsområdeschef NCC Property Development. Ytterligare information: Magnus Mannesson, affärsområdeschef, NCC Property Development, tel 08- 585 522 75 Gisela Lindstrand, presschef NCC AB, tel 08-585 523 46 eller 070-392 9500 Lena Fläder, informationschef NCC Property Development, tel 08-383 32024 Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag och har en årlig omsättning på ca 40 miljarder SEK. Antalet anställda är ca 25 000. NCC Property Developments affärsidé är att på tillväxtmarknader i Norden samt på ett fåtal utvalda marknader i Europa utveckla och erbjuda attraktiva kommersiella fastigheter till investerare. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/10/20011210BIT00150/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/10/20011210BIT00150/bit0002.pdf

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på 53 Mdr SEK och 17 000 anställda 2016. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.