NCC säljer fastighet i Düsseldorf för ca 600 MSEK

NCC säljer fastighet i Düsseldorf för ca 600 MSEK NCC har tecknat avtal om försäljning av en fastighet i Düsseldorf, Tyskland, för cirka 600 MSEK. Köpare är ett dotterbolag till Deutsche Bank. Försäljningen har en begränsad påverkan på NCC-koncernens resultat och kommer att ingå i redovisningen för det tredje kvartalet. Försäljningen avser de färdigställda projekten Seestern B2 och B3 i Düsseldorf med en total yta på 23 650 kvadratmeter. Ungefär hälften av ytan är kontor medan resterande del är hotell. Projekten är uthyrda till två tredjedelar. Köpeskillingen uppgår till cirka 65 miljoner euro, motsvarande cirka 600 miljoner kronor. Tillträde beräknas ske under det tredje kvartalet. Seestern ligger centralt i Düsseldorf på västra sidan av floden Rhen. NCC förvärvade mark i området i början på 1990-talet och den exploateringsbara delen omfattade då en byggrätt på 80 000 kvm. Totalt sett har NCC under årens lopp exploaterat totalt cirka 87 000 kvm i området. I och med den nu gjorda försäljningen återstår bara en mindre del på cirka 2 000 kvm (Seestern B9). - Försäljningen är ett led i NCCs strategi att avyttra färdigutvecklade fastigheter till investerare, säger Magnus Mannesson, affärsområdeschef NCC Property Development i en kommentar. Ytterligare information: Magnus Mannesson, affärsområdeschef NCC Property Development, tel +46-70- 512 18 90 eller Annica Gerentz, IR-ansvarig NCC AB, tel +46-8-585 52204 Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC har en årlig omsättning på 46 Mdr SEK. Antalet anställda är 25 000. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/26/20020726BIT00060/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/26/20020726BIT00060/wkr0002.pdf

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på 55 Mdr SEK och 17 800 anställda 2017. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.