• NCC/

NCC säljer flera fastighetsprojekt till Aberdeen Asset Management i tre separata affärer

Läs original

NCC säljer butikslokaler i Tornby Handelsgårdar i Linköping och en logistikfastighet i Arendal i Göteborg till den globala investerings-gruppen Aberdeen Asset Management. De köpte tidigare i höst även logistikfastigheten Vattenbrunnen av NCC. Försäljningarna har ett totalt underliggande fastighetsvärde på cirka 37o MSEK.

– Hög aktivitet har gett resultat och alla tre projekten är utmärkta exempel på att vi återigen har lyckats hyra ut och sälja framgångsrika projekt i attraktiva områden som växer. Det känns extra bra när både våra hyresgäster och investerare väljer att utöka sin verksamhet i samverkan med oss. Försäljningen är ett led i vår ambition att vara den ledande aktören inom utveckling av kommersiella fastigheter, säger Katarina Wåhlin Alm, VD, NCC Property Development Sverige.

Tornby Handelsgårdar i Linköping är Sveriges femte största handelsområde. NCC:s  butikslokaler i Tornby omfattar 10 000 kvadratmeter och är fullt uthyrd till Club XPRS, Subway, ÖoB, Yoump och Nordic Wellness.

Logistikfastigheten i Arendal ligger i bästa logistikläge i Nordens största hamn i Göteborg och fastigheteten omfattar totalt cirka 10 000 kvadratmeter uthyrbar area. Vid försäljningen är fastigheten fullt uthyrd till Brandon och Thermo Fisher.

Tillträde för Tornby och fastigheten i Arendal är båda i Q4 2016

– Vi är mycket glada över att ännu en gång ha tecknat avtal med NCC om att förvärva nyproducerade fastigheter av hög kvalitet. NCC fortsätter utveckla fastigheter som uppfyller de höga krav Aberdeen ställer på hållbarhet, såväl ur miljöperspektiv som ekonomiskt perspektiv, säger Magnus Kenning, Transaktionschef på Aberdeen Asset Management Sweden.

NCC har även sålt logistikprojektet Vattenbrunnen i Brunna Logistikpark till Aberdeen Asset Management vilket är det tredje av flera logistikprojekt som NCC planerar att uppföra i det attraktiva området utanför Stockholm. Tillträde är under Q1 2017.

Affärerna genomförs som tre separata bolagsförsäljningar med ett underliggande fastighetsvärde på totalt cirka 370 MSEK. Merparten av försäljningarna ger en positiv resultatpåverkan i Q4 2016 i affärsområdet NCC Property Development. Försäljningen av Vattenbrunnen ger ett positivt resultatpåverkan vid tillträde i Q1 2017.

NCC har som mål att minimera projektens miljöpåverkan och fastigheterna certifieras enligt det internationella miljöcertifieringssystemet BREEAM.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Katarina Wåhlin Alm, VD, NCC Property Development Sverige, telefon 0703 35 07 85
Charlotte Hagman, presschef, NCC Sverige, telefon 0703 76 10 64

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC:s bildbank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen inom bygg, fastighetsutveckling och infrastruktur i norra Europa med en omsättning exklusive Bonava på 53 Mdr SEK och 16 000 anställda 2015. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm