NCC stödjer vattenpumpar i Niger

När NCC:s medarbetare röstar fram årets julklapp blir det 1 miljon SEK till UNICEF för att bygga vattenpumpar i Niger. Istället för julklappar till anställda och kunder kommer fler än 15 000 människor att få tillgång till rent vatten.

– Vi är mycket glada över NCC:s generösa julgåva till barnen i Niger. Att de anställda på detta sätt avstår från egna julgåvor och i stället är med och bidrar till tusentals barns överlevnad, det utgör ett gott exempel för andra svenska företag, säger Véronique Lönnerblad, Generalsekreterare UNICEF Sverige.

För att enas kring en gemensam julgåva har NCC i år låtit samtliga 18 000 anställda få rösta fram NCC:s gemensamma julklapp. UNICEF och projektet i Niger; att bygga vattenpumpar i en av Afrikas torraste regioner, var det projekt som fick flest röster.

– Engagemanget bland de anställda att rösta fram en julklapp som gör skillnad har varit stort. NCC är en stor vattenkonsument och projektet känns därför mycket relevant och viktigt, säger Ann Lindell Saeby, kommunikationsdirektör på NCC.

Fattigdomen i Niger gör att endast en liten andel av det vatten som finns tillgängligt kommer till nytta. På landsbygden har endast var tredje tillgång till rent vatten.

Människor som inte har tillgång till rent vatten tvingas använda smutsigt vatten från brunnar eller dammar. Många barn är undernärda, sjuka och döende i sviterna av diarré och andra sjukdomar som enkelt skulle kunna botas.

– Vi hoppas att vår donation kommer att göra stor nytta. Det ska bli spännande att följa projektet framöver, säger Ann Lindell Saeby.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Ann Lindell Saeby, kommunikationsdirektör NCC 076 899 98 48

Presstelefonen NCC 08-585 519 00 eller press@ncc.se

Om UNICEF
UNICEF, världens största barnrättsorganisation, arbetar i 190 länder för alla barns rätt till överlevnad, trygghet, utveckling och inflytande – både på lång sikt och i katastrofer. Uppgiften är att skapa varaktiga förändringar, inte bara för några barn i en by eller i ett land, utan för alla barn i hela världen. Arbetet för barnen finansieras helt av frivilliga bidrag. Läs mer på unicef.se

Om NCC
NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2012 en omsättning på 57 Mdr SEK och 18 000 anställda.