NCC tar första spadtag för nya Mölndal Galleria

Läs original

Igår togs det första spadtaget till nya Mölndal Galleria och ombyggnaden av centrala Mölndal. Spadtaget togs av Mölndals stad och de fyra aktörer som investerar i den nya innerstaden: NCC, Citycon, Riksbyggen och MölndalsBostäder.

Stämningen var god när kommunstyrelsens ordförande i Mölndals stad Marie Östh Karlsson, NCC:s regionchef Johanna Hult-Rentsch, Citycons investeringschef Nils Styf, Riksbyggens marknadsområdeschef Anders Sandberg och MölndalsBostäders affärsområdeschef Dennis Bucht tillsammas tog ett symboliskt spadtag så att gruset sprätte.

−NCC:s styrka är att utveckla attraktiva stadsmiljöer med arbetsplatser, bostäder, handel och service där helheten bidrar till att vi får en både hållbar och levande innerstad. Nu tar vi nästa steg för en attraktivare innerstad i Mölndal, säger Johanna Hult-Rentsch, regionchef för NCC Property Development.

−Vi är glada över att bygget har satts igång. Mölndal Galleria blir en förlängning av Mölndals innerstad. Handeln är självklart kärnan, men gallerian ska också bli en mötesplats och ett extra vardagsrum för alla Mölndalsbor och andra som besöker innerstaden, säger Nils Styf, investeringschef på det nordiska köpcentrumbolaget Citycon.

Centrala Mölndal genomgår nu en omvandling till en ny, modern innerstad med över 70 butiker, 400 nya lägenheter och upprustade gator och torg i centrala Mölndal.

Den förstärkta handeln som den nya gallerian innebär kommer att betyda mycket för Mölndals långsiktiga attraktivitet, både för människor som vill bosätta sig här och för företag som vill etablera kontor i Mölndal, säger Marie Östh Karlsson, kommunstyrelsens ordförande.

Mölndal Galleria är ett partnersamarbete mellan NCC och Citycon som båda är hälftenägare till ett gemensamt projektbolag för utveckling och uppförande av den nya gallerian. Förutom Mölndal Galleria bygger NCC även det nya SCA-kontoret samt 145 lägenheter på uppdrag av Riksbyggen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johanna Hult-Rentsch, regionchef väst, NCC Property Development Sverige
Robert Hägg, marknadschef, NCC Property Development Sverige
Telefon 0708-172 372

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC:s bildbank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen inom bygg, fastighetsutveckling och infrastruktur i norra Europa med en omsättning på 57 Mdr SEK och 18 000 anställda 2014. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.