NCC teknar avtal om storhotell i Göteborg

NCC tecknar avtal om storhotell i Göteborg NCC Fastigheter har idag slutit ett hyresavtal med hotellkedjan First Hospitality på drygt 300 rum i det nya Centralhuset som kommer att uppföras vid centralstationen i Göteborg. Total uthyrningsbara area är 35.000 kvm och investeringen uppgår till ca 400 miljoner kronor. Byggstart sker 1999 och hotellet beräknas stå klart år 2002. - Vi ser fram emot att vara med och skapa och driva Göteborgs nya storhotell. Att det dessutom är det första hotellet med över 300 rum som byggs i Sverige sedan 80-talet gör det ännu mer spännande, säger Johan Kukacka, vice VD på First Hospitality. Centralhuset får internationell prägel och kommer att knyta samman bussterminalen vid Nils Ericsonsplatsen med centralstationen. Cirka 10 miljoner resande beräknas årligen passera genom området. - För oss är det en stor utmaning att få utforma göteborgarnas nya mötesplats, säger Ola Hansson, chef för projektutveckling på NCC Fastigheter i Göteborg. Det är viktigt att hotelloperatören är med i ett tidigt skede och påverkar utformningen av hotellet. Den breda erfarenhet som First Hospitality har är en garanti för att det nya hotellet kommer att motsvara våra högt ställda krav på såväl kvalitet som funktionalitet. Centralhuset med sin strategiska placering kommer att få en spännande utformning med två flyglar som praktiskt taget vilar på perrongerna. I bottenvåningen byggs en stor lobby med ljusgårdar, restauranger, exklusiva snabbmatställen, butiker och annan service. Dessutom byggs en kontorsdel ut mot Drottningtorget. För ytterligare information, vänligen kontakta: Ola Hansson, chef för projektutveckling, NCC Fastigheter Göteborg, tfn 031-771 53 32 eller 0705-32 12 33 Johan Kukacka, vice VD First Hospitality, tfn 08-442 84 25 eller 0708-83 33 15 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/12/17/19981217BIT00460/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/1998/12/17/19981217BIT00460/bit0002.doc

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på 53 Mdr SEK och 17 000 anställda 2016. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.