• NCC/

NCC-utvecklad handelsfastighet i Birsta erhåller BREEAM Very Good

Första etappen av handelsfastigheten Birsta har erhållit certifikat i nivån Very Good enligt BREEAM, världens främsta miljöcertifieringssystem för byggnader.

- Vårt mål är att utveckla byggnader till sin fulla potential. Ett miljöcertifikat som t.ex. BREEAM är ett utmärkt verktyg för att utvärdera och förbättra en byggnads miljöpåverkan. Den fungerar även som en garanti för både hyresgäster och investerare, säger Erik Widmark, Sveafastigheter. Vi ser att certifikat som möjliggör jämförelse av egenskaper mellan länderna blir en förutsättning för investerare.

Kommersiella fastigheter som NCC utvecklar i egen regi miljöcertifieras enligt BREEAM som är världens främsta, och enligt många också världens mest utmanande, miljöcertifieringssystem för byggnader.

- En sund arbetsmiljö med skräddarsydd belysning, akustik och luftkvalitet ökar välbefinnande, hälsa och produktivitet hos de som arbetar och besöker byggnaden, säger Veronica Koutny Sochman miljöchef för NCC Property Development. Genom att välja en BREEAM-certifierad byggnad från NCC är hyresgäster och fastighetsägare väl rustade att möta morgondagens krav på hållbara lösningar.

NCC har i och med Birsta-fastigheten erhållit 13 miljöcertifieringar med BREEAM. NCC:s projekt RPG logistikcenter har den högst noterade certifieringen i segmentet och NCC:s projekt Koggen 2 har den högst noterade klassningen på en kontorsbyggnad i Norden.

Fastigheten i Birsta har en total uthyrningsbar yta om 4 850 kvadratmeter och huserar sängtillverkaren Kungsängen samt XXL Sport & Vildmark. Birsta etapp 1 såldes 2013 till Sveafastigheter Fond III.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Veronica Koutny Sochman, miljöchef, NCC Property Development

Telefon 08-585 515 67

Robert Hägg, marknadschef, NCC Property Development Sverige

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC: bildbank

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2012 en omsättning på 57 Mdr SEK och 18 000 anställda. NCC Property Development utvecklar och säljer kommersiella fastigheter på definierade tillväxtmarknader i Norden och Baltikum.