NCC utvecklar Malmö centrum för ca 300 MSEK

NCC utvecklar Malmö centrum för ca 300 MSEK NCC utvecklar kvarteret Gyllenstjärna, ett av Malmös äldsta och mest centrala kvarter, för totalt ca 300 MSEK. I kvarteret byggs ca 65 nya bostäder och en påbyggnad av Åhlénshuset görs med två våningsplan. Husen i kvarteret Gyllenstjärna är byggda från 1850-talet och framåt, men kvarterets historia sträcker sig bakåt till 1500-talet. Samtliga befintliga hus ska bevaras och rustas upp där det behövs. På parkeringen bakom Åhlénshuset byggs fyra bostadshus med ca 65 lägenheter, ovanpå ett garage i två plan. Ett av husen kommer att innehålla butikslokaler i bottenvåningen. -Vi är medvetna om att många känner engagemang i kvarteret. Därför känns det stimulerande att vi kan ge Åhlénshusets fasad en rejäl ansiktslyftning och bebygga den tråkiga bakgården med bostäder. På så sätt görs kvarteret mer levande samtidigt som antalet parkeringsplatser utökas, säger Ulrika Lindmark, chef för fastighetsutveckling på NCC Fastighetsutveckling. En intressant del av projektet är den anrika biografen Palladium som ligger insprängd mitt i kvarteret. - Vi har goda förhoppningar att den får fortsätta att vara en kulturscen och vi har redan gjort stora ansträngningar i den riktningen. Alternativet är att även den blir butikslokal, med bevarande av den vackra inredningen, säger Ulrika Lindmark. Ytterligare information: Ulrika Lindmark, Chef fastighetsutveckling NCC Fastighetutveckling region Malmö, tel 040-31 74 22, 0705-31 74 22 Gisela Lindstrand, presschef NCC AB, tel +46 8 585 52346 eller +46 70 392 9500 Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se NCC är ett av Norden ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC har en årlig omsättning på ca 40 Mdr SEK. Antalet anställda är ca 25 000. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/04/20011204BIT00150/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/04/20011204BIT00150/bit0001.pdf

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på 55 Mdr SEK och 17 800 anställda 2017. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.