NCC ViaSafe säkrar 17 mil väg för cykellopp

När Velothon Stockholm startar på söndag den 13 september stängs stora delar av det allmänna vägnätet av i sex Stockholmskommuner. NCC ViaSafe ansvarar för trafikavspärrningarna då 17 mil väg säkrar både cyklister och åskådare.

– Vi kommer bjuda på en tävling i en oslagbar miljö. Vi är väldigt nöjda med bansträckningen och det faktum att vägarna kommer vara fria från biltrafik i mycket hög grad, säger Fredrik Kessiakoff Race Director.

Tävlingen Velothon Stockholm är det första internationella cykelloppet som går längs landsvägar runt Stockholm. NCC ViaSafes uppdrag är se till att tävlande, elit som motionär, ska cykla säkert bakom trafikavspärrningar och att avstängningarna inte ska störa allmänheten. Tävlingen löper genom Nacka, Tyresö, Haninge, Nynäshamn, Huddinge och Stockholm.

– Det är en enorm logistik kring ett lopp som detta. Vi kommer stänga av och öppna vägar allteftersom tävlingens pågår. Det ska fortfarande vara möjligt att ta sig från punkt a till b trots att cykelloppet är igång, säger Camilla Nilsson, arbetsledare på NCC ViaSafe och ansvarig för trafikavspärrningen.

Avspärrningarna förbereds redan på lördag kväll för att därefter placeras ut etappvis. På tävlingsdagen kommer väg 260, 259, 227 och 226 att vara helt avstängda. Informationsskyltar guidar till alternativa vägar.

Start och mål sker på Gärdet i Stockholm. Loppet fortsätter sedan förbi Strandvägen, Slottet, Slussen, Södermalm och vidare mot Nynäshamn. Där vänder man och cyklar tillbaka till Stockholm igen. På tillbakavägen passerar cyklisterna bland annat Liljeholmsbron, Söder Mälarstrand och Slussen igen för att gå i mål på Gärdet. Tävlingsstart är kl. 08.00 söndag morgon.

Utförlig information finns på Velothons Stockholm webbplats.

NCC ViaSafe är ett relativt nytt koncept inom NCC. Konceptet är en totallösning med en rad olika tjänster som tillsammans förbättrar trafiksäkerheten för både trafikanter och vägarbetare.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Camilla Nilsson, arbetsledare, NCC Roads ViaSafe
Frida Panzar, Marknadschef, NCC Division Road Services

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC:s bildbank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen inom bygg, fastighetsutveckling och infrastruktur i norra Europa med en omsättning på 57 Mdr SEK och 18 000 anställda 2014. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.

Taggar: