NCC vinnare i SABOs tävling

NCC vinnare i SABOs tävling NCCs bidrag "Det ljuva livet" har vunnit SABOs tävling "Bygg så vi har råd att bo". Det tillkännagavs i dag vid en prisutdelningsceremoni i Stockholm. NCCs tävlingsbidrag "Det ljuva livet" bygger på att det ska vara lätt att leva och bo. Den boende ska har råd både med bostad och att njuta av livet. Husens konstruktion, som utvecklats i samarbete med företaget Finndomo AB med varumärket Modulenthus, ger möjlighet till näst intill oräkneliga kombinationer och lägenheterna kan varieras från ettor till fyror. Planlösningarna är flexibla. Att husen tillverkas i fabrik med kort produktionstid gör att den boende kan påverka tillval under längre tid. Syftet med tävlingen har varit att utmana entreprenörer att bygga hyresrätter av en sådan kvalitet att de allmännyttiga bostadsföretagen har råd att äga och långsiktigt förvalta dem och som kan efterfrågas av hushåll med normala inkomster. Förutsättningarna har varit att skapa bostäder med 16-36 lägenheter. Den genomsnittliga hyresnivån för dessa lägenheter skulle ligga på 1 100 kr per kvm och år, vilket är 6 000 kr i månaden för en tvårumslägenhet på 65 kvm. För tävlingen fanns ett antal förutsättningar som bidrar till den låga hyresnivån såsom markpris, byggherrekostnader, drift- och underhållskostnader och ränta. - NCC vill vara med och ta vårt ansvar för en utveckling som kan ge goda, hälsosamma och prisvärda bostäder åt alla grupper av människor på bostadsmarknaden. Därför är det mycket glädjande att vi fått förstapriset i SABO-tävlingen, som är ett viktigt och bra initiativ i den svenska bostadsdebatten, säger Gunnar Jonson, chef för NCC Boende. - Med de förutsättningar som SABO-företagen skapat i den här tävlingen genom att bland annat hålla tillbaka markpriserna och övriga byggherrekostnader finns det goda möjligheter att förnya bostadsproduktionen i Sverige. Vi erbjuder nu kommunernas bostadsbolag vårt koncept och hoppas på ett nära och gott samarbete över hela landet, säger Gunnar Jonson. Ytterligare information: Peeter Trepp, regionchef NCC Boende Stockholm, tel 08 585 52606 eller 070-743 8168 Gisela Lindstrand, presschef NCC AB, tel 08 585 52346 eller 070 392 9500 Lars Liljegren, informationschef NCC Construction Sverige, tel 08 585 51951 Mer information om NCCs "Det ljuva livet" finns på www.ncc.se/detljuvalivet Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC har en årlig omsättning på 46 Mdr SEK. Antalet anställda är 25 000. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/30/20020830BIT00240/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/30/20020830BIT00240/wkr0002.pdf

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på 55 Mdr SEK och 17 800 anställda 2017. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.