Nya badrum till miljonprogramhus på mindre än två veckor

Nu får 90 hyresgäster i Norrköping nytt badrum på bara två veckor och kan bo kvar under tiden. Den snabba och kostnadseffektiva badrumsrenovering Addera, lämpad för miljonprogramhus, lanseras av NCC. Ordern från Norrköpings Hyresbostäder är värd 17 MSEK.

NCC Construction genomför i badrumsrenoveringen i Marielund i Norrköping. Hyresbostäder har köpt NCC:s nya badrumskonceptet till 90 lägenheter, men det kan bli fler.

– Vi har flera tusen lägenheter från 60- och 70-talen som behöver nya badrum, men evakuering av boende är kostsamt. Så när vi valde NCC:s Adderakoncept var det den snabba renoveringstiden och att hyresgästerna kan bo kvar som avgjorde, säger Fredrik Jarl, projektledare på Norrköpings hyresbostäder.

– Konceptet är nytt för oss men målet är att Addera badrumsrenovering bara ska ta tio till tolv arbetsdagar för ett badrum. Det är betydligt snabbare än traditionell badrumsrenovering som kan ta upp till tio veckor. Den är också dammfri, säker och ger minimal störning för de boende, säger Mats Lundkvist, entreprenadchef, NCC Construction, region Syd.

Priset för en badrumsrenovering med Addera-metoden är också lägre än traditionell renovering. Men den stora skillnaden är att Adderas snabba renoveringsprocess, som också omfattar stambyte, ger en totalkostnad som är 20 till 30 procent lägre än vanligt.

– Det beror till exempel på att kunden slipper omkostnader för att evakuera boende eller förlorade hyresintäkter. Det blir heller inga kostnader för att riva och bila betong, sanera och avfukta, säger Stefan Henemo, NCC, Addera:s platschef för badrumsrenoveringen i Norrköping.

För att säkerställa kvaliteten har NCC testat konceptet under ett och ett halvt år i tolv badrum. Även SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut har testat konceptet och i våras godkändes det.

– Vi visste att vi hade en bra produkt, men SP:s godkännande är ett kvitto på att konceptet håller den kvalitet och fördelar som vi utlovar, säger Stefan Henemo.

Addera Badrumsrenovering har utvecklats för att hålla renoveringskostnaderna nere vid stora volymer som de svenska miljonprogrammen. Addera tar ett helhetsgrepp där teknik, logistik och utbildade multihantverkare som utför alla steg i renoveringen, ger ett säkert resultat på kort tid.

Under renoveringstiden får varje lägenhet en privat bod med badrum och toalett på gården. Samtliga 90 badrum i Marielund beräknas vara klara i juli 2013.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Mats Lundkvist, entreprenadchef, NCC Construction, region Syd. Telefon 013-24 64 98

Jenny Johnsson, pressansvarig, NCC Construction Sverige, region Syd.  Telefon: 070-589 67 59
NCC: s presstelefon 08-585 519 00 eller press@ncc.se

Samtliga NCC:s pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press. NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2011 hade NCC i Sverige en omsättning på 29 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: