Nytt bostadsområde i Norrtälje klart inom ett år

I januari börjar NCC bygga 36 bostadsrätter i Norrtälje för Svenska Hyreshus. Alla är sålda och redan i november är de inflyttningsklara. Bristen på bostäder hindrar Norrtäljes tillväxt men NCC:s effektiva byggsystem producerar bostäder med hög kvalitet och kort byggtid.

De sex husen i Färsna byggs i två våningar med NCC:s byggsystem P303. Samtliga 36 lägenheter är sålda och redan i november 2014 flyttar de boende in. Byggtiden är därmed bara elva månader.

– Lägenheterna har blivit mycket uppskattade i andra städer och hittills har vi byggt över 300 av NCC:s P303-hus. Vi sparar mycket tid och resurser tack vare en standardiserad byggprocess som minskar byggtid och produktionskostnad rejält utan att göra avkall på vare sig byggkvalitet, boendestandard eller miljöåtgärder, säger affärschef Mats Hellberg, NCC Construction Stockholm.

– En viktig förutsättning när det råder bostadsbrist i en tillväxtort som Norrtälje är att bostäderna kan byggas på kort tid och till jämförelsevis låga priser men ändå ha en hög kvalitet och låg energianvändning. Denna kombination av fördelar gör att vi nu bygger vårt sjunde bostadsområde med NCC:s P303-hus på bara tre år, säger Misha Moeremans, vd för Svenska Hyreshus AB.

Bostäderna i Färsna är 67 eller 83 kvadratmeter i tre eller fyra rum och kök, med stor terrass eller uteplats. De har parkettgolv, helkaklade badrum och högre takhöjd än vanligt på 2.70 meter. Dessutom är driftkostnaderna låga då husen har en låg energianvändning.

Sedan 2011 har NCC byggt och bygger totalt över 300 bostäder med byggsystemet P303 i nio olika städer. Svenska Hyreshus är en stor kund av P303-hus och NCC bygger dem även i egen regi. I Stockholms län byggs just nu P303-hus även i Knivsta, också de på uppdrag av Svenska Hyreshus.

Ordern är värd 35 MSEK. Byggarbetet börjar i januari 2014 och beräknas klart i november 2014.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Mats Hellberg, affärschef, NCC Construction, region Stockholm/Mälardalen. Telefon 08-585 525 66

Nina Granzell, regioninformatör, NCC Construction, region Stockholm/Mälardalen. Telefon 08-585 516 88

Henrik Lindblad, avdelningschef, NCC Construction, ansvarig för P303. Telefon 031-771 51 50

NCC:s presstelefon 08-585 519 00 eller press@ncc.se

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press. NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2012 hade NCC i Sverige en omsättning på 31,3 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: