• NCC/

PrisXtra första hyresgäst i NCC:s miljöklassade byggnad i nya Hagastaden

NCC Property Development har tecknat första hyresavtalet i kontors- och handelsfastigheten Torsplan som NCC bygger i nya Hagastaden. Hyresgäst är PrisXtra. Matvarukedjan finns i Norrtull idag men flyttar snart till 3 800 kvadratmeter miljökloka lokaler med låg klimatpåverkan. Byggnaden miljöklassas enligt BREEAM.

I sommar planerar NCC att starta bygget av nya stadsdelen Hagastaden vid Norra Stationsområdet. Då uppförs den första byggnaden - en handels- och kontorsfastighet intill blivande Tors Torn. Redan nu är uthyrning i full gång av lokaler för 11 000 kvadratmeter handel och 20 000 kvadratmeter kontor.

PrisXtra är en väletablerad mataffär i Norrtull så många kunder blir glada med oss att butiken stannar kvar i området och flyttar till vår nya fastighet. Uthyrningen visar att det är ett attraktivt område och vi lägger nu grunden för ett bra utbud. Det finns plats för ett tiotal butiker till och kontor för 1400 personer så vi för en dialog med flera intressenter, säger Fredrik Hemborg, regionchef NCC Property Development.

Fastigheten Torsplan tar hänsyn till miljön på många sätt. Den blir en GreenBuilding med ett energibehov som är minst 25 procent lägre än normen och miljöklassas enligt det internationella klassificeringssystemet BREEAM för nivå ”Excellent”, som innebär en rad miljöfrämjande åtgärder. NCC utbildar också hyresgästerna i hur de använder lokalerna miljömedvetet.

– Huset innehåller flera nya och unika lösningar för hållbar stadsbyggnad, till exempel sopsug för både handel och kontor, individuell mätning och debitering av all energi och tydlig visualisering av aktuell förbrukning. Att vi också planerar hela byggprocessen i 5D-teknik och använder Grönt byggande på bygg-platsen optimerar en låg klimatpåverkan, säger Johnny Hellman, miljöchef, NCC Property Development.

Den nya stadsdelen Hagastaden som binder samman Solna och Karolinska med Vasastaden får en levande stadsmiljö med en mix av bostäder, arbetsplatser, hotell, handel och forskning.

För ytterligare frågor, vänligen kontakta:

Fredrik Hemborg, regionchef Stockholm, NCC Property Development Sverige, +46 (0)8 585 530 31

Mikael Graffman, Sverigechef, NCC Property Development Sverige, +46 (0)8 585 530 32

NCC:s presstelefon: 08-585 519 00 eller e-post: press@ncc.se

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press

NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing.
2010 hade NCC i Sverige en omsättning på drygt 26 Mdr SEK och cirka 9 000 anställda. NCC Property Development utvecklar och säljer kommersiella fastigheter på definierade tillväxtmarknader i Norden och Baltikum

Taggar: