Svante Hagman ny chef för NCC Construction i Sverige

Svante Hagman har utsetts till ny affärsområdeschef för NCC Construction i Sverige när den nuvarande chefen Tomas Carlsson lämnar NCC för tjänsten som koncernchef på teknikkonsultföretaget Sweco den 1 december.

Svante Hagman, som för närvarande är chef för affärsområdet NCC Housing, är civilekonom med en Executive MBA och har varit anställd i NCC sedan 1987.

-          Med sin mångåriga erfarenhet från entreprenadsidan i kombination med erfarenhet från NCC:s bostadsutveckling har Svante den erfarenhet som krävs för att lyckas leda entreprenadverksamheten i Sverige. Svante är dessutom en person med starka ledaregenskaper och gott omdöme, säger Peter Wågström.

Svante Hagman tillträder tjänsten som chef för NCC Construction i Sverige den 1 november.

När Tomas Carlsson lämnar sin befattning den 1 november 2012 har han varit anställd i NCC i drygt 20 år. Han har arbetat i ett flertal roller inom koncernen och har sedan 2007 varit affärsområdeschef för NCC-koncernens största affärsområde, NCC Construction i Sverige, med en omsättning på 25 Mdr SEK.

NCC:s koncernchef Peter Wågström säger i en kommentar:

-          Tomas har bidragit starkt till NCC:s utveckling och det är tråkigt att han valt att lämna NCC. Jag vill tacka honom för utomordentliga insatser och önskar honom all lycka i det nya jobbet som koncernchef för Sweco.

Arbetet med att hitta en efterträdare till Svante Hagman har påbörjats.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Peter Wågström, koncernchef, NCC AB, 08-585 530 40

Ulf Thorné, tf kommunikationsdirektör, NCC AB, 08-585 523 46, 070-214 77 27

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, e-post: press@ncc.se

Informationen är sådan som NCC AB kan vara skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 19 september 2012, kl. 08:30.

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press.

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2011 en omsättning på 53 Mdr SEK och 17 500 anställda.