Varannan storstadsbo vill flytta

Läs original

Bostadsbrist och höga priser stoppar önskad flyttkarusell

Varannan Stockholmare, Malmöbo och Göteborgare vill flytta. Men bristen på bostäder och höga priser stoppar många flyttdrömmar. Det visar en färsk studie som undersökningsföretaget United Minds gjort på uppdrag av NCC.

Bostadsfrågan har blivit en av storstadsbornas tio viktigaste valfrågor. NCC har låtit undersöka hur de boende i Sveriges tre storstadsregioner upplever rörligheten på bostadsmarknaden, största hindren för att flytta och vad som är viktigt för en ny bostad.

– Många vill flytta, inte bara unga och de som hyr i andra hand, utan även äldre och de som har ett hyreskontrakt eller egen bostad. Men flera av de tillfrågade säger att tillgången på bostäder är för liten och att det är för dyrt. NCC och byggbranschen kan bidra till att öka rörligheten och konkurrensen genom att bygga ännu fler och prisvärda bostäder, säger NCC:s vd Peter Wågström.

Varannan storstadsbo funderar på att skaffa ny bostad, gärna inom det närområde som de redan bor i (4/10), eller åtminstone inom samma region (en tredjedel). Men många är kritiska till tillgången på bostäder i deras närområde som passar deras prisnivå, och tycker utbudet är mycket eller ganska dåligt (totalt 65 %).

Det är snarare de som idag har ett hyreskontrakt som funderar på ny bostad (55 %) jämfört med 45 % av de som bor i bostadsrätt. Önskan att flytta är allra störst bland de unga. Två av tre i åldern 18 till 25 år funderar på att skaffa ny bostad (64 %). Men även en majoritet av de mellan 26 – 45 år (56 %) och många 46 – 65 åringar (41 %) funderar på att skaffa ny bostad. Många skulle alltså röra på sig om förutsättningarna var annorlunda.

Det finns flera hinder mot att flytta. Höga priser hindrar många. De har inte tillräckligt med pengar för att få ett lån eller så har de inte har råd med en högre månadskostnad än idag.

Många (63 %) känner till att det är en reavinstskatt vid försäljning av bostäder. Hela 7 av 10 av dem tror att den kan hindra människor från att flytta.

Var tredje person i storstäderna sparar också för att få ihop kapital till en ny bostad, framförallt unga (56 %), men även de som är äldre och de som redan hyr eller äger en bostad (30 – 38 %).

Högst upp på önskelistan över vad som ska finnas nära bostaden om storstadsborna flyttar är bra tillgång till kollektivtrafik (55 %). Pendlingen får ta omkring en halvtimme. Idag lägger stockholmare i snitt 45 minuter per dag på att ta sig till jobbet. Men även naturområden, (53 %) matbutiker och vård (46 %) har stor betydelse.

Viktigast för själva bostaden är ett lugnt läge (43 %), en bra planlösning (42 %) och en terrass eller balkong (38 %).

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Peter Wågström, vd och koncernchef NCC, 08-585 530 40

Anna Trane, presschef, NCC 08-585 552 21 eller 070-884 74 69

NCC:s presstelefon 08-585 519 00 eller press@ncc.se

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen inom bygg, fastighetsutveckling och infrastruktur i norra Europa med en omsättning på 58 Mdr SEK och 18 500 anställda 2013. NCC är börsnoterat på Nasdaq OMX Stockholm.

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på 55 Mdr SEK och 17 800 anställda 2017. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.