Årsstämma i Nederman Holding AB

Årstämman i Nederman Holding AB (publ) ägde rum den 23 april 2014. På årsstämman var 7 133 655 aktier representerade vilket motsvarar 61,1 % av totalt utestående aktier. Stämman godkände förslaget från Styrelsen och Verkställande Direktören att utdelning till aktieägarna för 2013 lämnas om 4,00 kr per aktie.

Resultat- och balansräkningarna fastställdes och styrelsens förslag till disposition av vinstmedel godkändes. Stämman fastställde styrelsearvodet för 2014 oförändrat till följande: ett fast arvode om 1 400 000 kronor, att fördelas med 400 000 kronor till styrelseordföranden och med 200 000 kronor vardera till övriga årsstämmovalda styrelseledamöter förutom bolagets Verkställande Direktör.

Till styrelseledamöter omvaldes Susanne Pahlén Åklundh, Fabian Hielte, Ylva Hammargren, Per Borgvall, Gunnar Gremlin och Sven Kristensson. Till styrelseordförande omvaldes Jan Svensson. Årsstämman omvalde det registrerade revisionsbolaget KPMG AB för tiden intill slutet av årsstämman 2015 med auktoriserade revisorn Dan Kjellqvist som huvudansvarig revisor tillsvidare.

Sven Kristensson, VD och Koncernchef Nederman
e-mail: sven.kristensson@nederman.com

Stefan Fristedt, CFO
e-mail: stefan.fristedt@nederman.com

Fakta Nederman
Nederman är en världsledande leverantör av produkter och system inom området miljöteknik med fokus på luftfiltrering och återvinning. Våra lösningar bidrar till att minska miljöpåverkan från industriproduktion, skapa ren och säker arbetsmiljö samt öka produktionseffektivitet. Nedermans erbjudande omfattar allt från projektering till installation, driftsättning och service. Försäljning sker via dotterbolag i 30 länder samt agenter och distributörer i ett 30-tal länder. Nederman utvecklar och producerar vid egna tillverknings- och sammansättningsenheter i Europa, Nordamerika och Asien. Koncernen är noterad på Nasdaq OMX och har cirka 1950 anställda.

Nederman Holding AB (publ), Box 602, 251 06 Helsingborg. Organisationsnummer 556576-4205