Bokslutskommuniké 2012

Stabilt avslut på ett tufft 2012

Kvartal 4

• Orderingången var 734,8 Mkr (514,4), vilket justerat är en ökning med 5,5%*.
  • Omsättningen var 762,9 Mkr (587,2), vilket justerat är en minskning med 7,9% *.
  • Rörelseresultatet exklusive förvärvskostnader och omstruktureringskostnader var 73,9 Mkr (59,8), vilket gav en justerad rörelsemarginal på 9,7% (10,2).
  • Rörelseresultatet var 70,1 Mkr (59,8), vilket gav en rörelsemarginal på 9,2% (10,2).
  • Resultat efter skatt var 47,1 Mkr (45,3).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning var 4,02 kr (3,87).

Helåret

• Orderingången var 2 230,0 Mkr (2 024,5), vilket justerat är en minskning med 2,1%*.
  • Omsättningen var 2 272,6 Mkr (2 000,9), vilket justerat är en minskning med 0,5%*.
  • Rörelseresultatet exklusive förvärvs- och omstruktureringskostnader var 191,8 Mkr (167,0**), vilket gav en justerad rörelsemarginal på 8,4% (8,3).
  • Rörelseresultatet var 175,6 Mkr (140,5), vilket gav en rörelsemarginal på 7,7% (7,0).
  • Resultat efter skatt var 117,1 Mkr (86,8).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning var 10,00 kr (7,41).
  • Styrelsen föreslår utdelning på kr 4,00 (3,25) per aktie

*) justerat för valutaeffekter, förvärv och avyttringar
**) justerat för rearesultat vid avyttring av dotterbolag

VD-ord
”Orderingången växte organiskt med 5,5% i fjärde kvartalet samtidigt som den sekventiella utvecklingen var stark mellan Q3 och Q4. Vinst och vinstmarginal har kontinuerligt förbättrats. Även det nyligen förvärvade EFT har haft god utveckling i kvartalet, speciellt avseende lönsamhetsnivån där en gynnsam mix påverkat kvartalet positivt.
För att ytterligare stärka vår konkurrenskraft och förbättra produktionsstrukturen, kommunicerade vi i mitten av januari 2013 att vi inlett förhandlingar om att avveckla tillverkningen vid koncernens fabrik i Danmark. Avsikten är att flytta tillverkningen till koncernens anläggningar i Polen och Tyskland ”
Sven Kristensson, VD

Närmare upplysningar lämnas av
e-mail: sven.kristensson@nederman.com

Stefan Fristedt, CFO
e-mail: stefan.fristedt@nederman.com

För mer information se även Nedermans hemsida: www.nederman.com

Nederman Holding AB (publ),
Box 602, 251 06 Helsingborg
Telefon 042-18 87 00, Telefax 042-18 77 11
Organisationsnummer: 556576-4205

Denna information, av typen delårsrapport, är sådan som Nederman ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 12 februari 2013 kl 08.00.