Delårsrapport januari–september 2014

Americas fortsätter visa styrka

Kvartal 3

• Orderingången var 701,1 MSEK (648,0), vilket justerat är en ökning med 2,3%* jämfört med samma period föregående år.
  • Omsättningen var 733,0 MSEK (645,0), vilket justerat är en ökning med 7,9%* jämfört med samma period föregående år.
  • Rörelseresultatet exklusive förvärvskostnader och omstrukturerings-kostnader var 61,4 MSEK (52,0), vilket gav en justerad rörelsemarginal på 8,4% (8,1).
  • Rörelseresultatet var 51,4 MSEK (31,0), vilket gav en rörelsemarginal på 7,0% (4,8).
  • Resultat efter skatt var 28,7 MSEK (15,6).
  • Resultat per aktie före utspädning var 2,46 kr (1,33) och efter utspädning 2,44 kr (1,33).

Januari-september

• Orderingången var 2 025,7 MSEK (1 995,6), vilket justerat är en minskning med 1,1%* jämfört med samma period föregående år.
  • Omsättningen var 2 020,0 MSEK (1 971,1), vilket justerat är en minskning med 0,1%* jämfört med samma period föregående år.
  • Rörelseresultatet exklusive förvärvskostnader och omstrukturerings-kostnader var 118,1 MSEK (113,2), vilket gav en justerad rörelsemarginal på 5,8% (5,7).
  • Rörelseresultatet var 88,1 MSEK (71,6), vilket gav en rörelsemarginal på 4,4% (3,6).
  • Resultat efter skatt var 47,3 MSEK (38,4).
  • Resultat per aktie före utspädning var 4,05 kr (3,28) och efter utspädning 4,03 kr (3,27).

*) justerat för valutaeffekter och förvärv

Även under tredje kvartalet kan Nederman notera en positiv utveckling i koncernens orderingång och rörelsemarginal. Organiskt ökade orderingången med 2,3% jämfört med samma period förra året. Det är framförallt Americas som bidragit till denna utveckling där både Nord- och Sydamerika visar god efterfrågan. Asia Pacific utvecklades något svagare i kvartalet, dock bedömer vi att den goda utvecklingen i framförallt Kina kommer att fortsätta. Situationen i EMEA har inte förändrats. Vi möter en fortsatt tuff marknadssituation som förstärks av oroligheterna i Ukraina och Mellanöstern.”

Denna rapport innehåller framtidsinriktad information som baseras på Nederman-ledningens nuvarande förväntningar. Även om ledningen bedömer att förväntningarna som framgår av sådan framtidsinriktad information är rimliga kan ingen garanti lämnas för att dessa förväntningar kommer att visa sig vara korrekta. Följaktligen kan faktiskt framtida utfall variera väsentligt jämfört med vad som framgår i den framtidsinriktade informationen beroende på bl a förändrade förutsättningar avseende ekonomi, marknad och konkurrens, förändringar i lagkrav och andra politiska åtgärder, variationer i valutakurser och andra faktorer.

Denna delårsrapport är sådan som Nederman ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 16 oktober 2014 kl 12.00.

Stefan Fristedt, CFO
e-mail: stefan.fristedt@nederman.com

För mer information se även Nedermans hemsida: www.nederman.com
Nederman Holding AB (publ),
Box 602, 251 06 Helsingborg
Telefon 042-18 87 00, Telefax 042-18 77 11
Organisationsnummer: 556576-4205

Nederman är en världsledande leverantör av produkter och system inom området miljöteknik med fokus på luftfiltrering och återvinning. Våra lösningar bidrar till att minska miljöpåverkan från industriproduktion, skapa ren och säker arbetsmiljö samt öka produktionseffektivitet.

Nedermans erbjudande omfattar allt från projektering till installation, driftsättning och service. Försäljning sker via dotterbolag i 25 länder och distributörer i ett 30-tal länder. Nederman utvecklar och producerar vid egna tillverknings- och sammansättningsenheter i Europa, Nordamerika och Asien.

Koncernen är noterad på Nasdaq OMX Mid Caplista, har cirka 1 900 anställda och omsätter cirka 2,7 miljarder kr.