Nederman förvärvar bolag med ledande kompetens inom system för separering, transport och hantering av metallspån och system för hantering av aska.

Nederman har tecknat avtal om att förvärva 100 % av aktierna i National Conveyor Company Inc. (NCC), som är verksamt inom produkter och system för separering, transport och hantering av metallspån och system för hantering av aska och kalk.

NCC passar väl in i Nedermans existerande verksamhet inom metallbearbetning och ger Nederman tillgång till den nordamerikanska marknaden för metallbearbetning. Ytterligare synergier mellan NCC och Nederman har också identifierats inom utrustningar för hantering av aska och kalk, som ofta ingår i Nedermans filterlösningar riktade mot kunder inom gjuteri- och stålindustri. NCC omsätter ca 50 MSEK och sysselsätter 17 personer.

”Förvärvet av NCC ger Nederman tillgång till den viktiga nordamerikanska marknaden för metallbearbetning. NCC kommer också att fungera som en kanal för lansering av lösningar för filtrering av oljedimma, ett område där Nederman stärkt sin position genom förvärvet av Filtac AB i september 2015”, säger Nedermans koncernchef Sven Kristensson.

”Det är med stor tillfredsställelse jag konstaterar att NCC nu blir en del av branschens mest kompetenta bolag inom industriell luftfiltrering. Nedermans organisation ger oss de koncernfördelar som krävs för att fortsätta bolagets tillväxtresa”, säger Arnold Serenkin, President NCC.

NCC konsolideras in i Nederman koncernen från och med 5 november 2015.

Mer information kan fås från:

e-post: sven.kristensson@nederman.com

Stefan Fristedt, CFO
e-post:  stefan.fristedt@nederman.com

Om Nederman
Nederman är ett av världens ledande företag inom produkter och lösningar i miljötekniksektorn, och fokuserar på industriell luftfiltrering. Företagets produkter och system bidrar till att minska miljöeffekterna av industriproduktion, skapa säkra och rena arbetsmiljöer och höja produktionseffektiviteten. Nederman erbjuder kompletta lösningar, från design till installation, driftsättning, utbildning och eftermarknad. Försäljning sker genom koncernens egna försäljningskontor och distributörer i mer än 50 länder. Produktionen sker i 12 länder i fem världsdelar. Koncernen är noterad på Nasdaq OMX, Stockholm och har cirka 1 900 anställda.

Mer information finns på www.nederman.com .
Nederman Holding AB (publ), P.O. Box 602, SE-251 06 Helsingborg, Sweden.

Om NCC
Läs mer på www.nationalconveyors.com/