Nederman tar emot order från större aluminiumproducent i Storbritannien.

Ordern, värd cirka 30 miljoner SEK, omfattar design, produkter och installation av en komplett anläggning för rening och filtrering av rökgaser.

Ordern kommer att bokföras i Q2, 2015 och målet är att installationen ska slutföras under 2015.

Anläggningen, som tillhandahåller aluminiumprodukter till världens luftfarts-, försvars-, verktygs- och allmänna teknikmarknader, kommer att uppgraderas för att uppfylla myndigheternas miljökrav och företagets miljömål. Nederman har haft ett nära samarbete med kunden för att hitta den bästa lösningen.

”Aluminiumindustrin är intressant för oss och vi har tidigare levererat liknande lösningar till andra kunder. Den här ordern bekräftar vår förmåga att uppfylla behovet av miljöeffektiva lösningar, vilket ger vår kund både ekonomiska och ekologiska fördelar, säger Hans Dahlén, SVP, Division EMEA.

Mer information kan fås från:

e-post: sven.kristensson@nederman.com

Stefan Fristedt, CFO
e-post: stefan.fristedt@nederman.com

Om Nederman
Nederman är ett av världens ledande företag inom produkter och lösningar i miljötekniksektorn, och fokuserar på industriell luftfiltrering. Företagets produkter och system bidrar till att minska miljöeffekterna av industriproduktion, skapa säkra och rena arbetsmiljöer och höja produktionseffektiviteten. Nederman erbjuder kompletta lösningar, från design till installation, driftsättning, utbildning och eftermarknad. Försäljning sker genom koncernens egna försäljningskontor och distributörer i mer än 50 länder. Produktionen sker i 12 länder i fem världsdelar. Koncernen är noterad på Nasdaq OMX, Stockholm och har cirka 1 900 anställda.

Mer information finns på www.nederman.com.

Nederman Holding AB (publ), Box 602, 251 06 Helsingborg.