NeoNet slutför förvärvet av Lexit

NeoNet slutför förvärvet av Lexit NeoNet har slutfört förvärvet av Lexit Financial Group, Inc. i enlighet med tidigare tecknade avtal. Samtliga aktieägare i Lexit har accepterat erbjudandet. Köpeskillingen för samtliga aktier i Lexit utgörs av en kombination av nyemitterade aktier och kontant betalning, vilken uppgår till ca. 1,3 miljoner USD. Med stöd av bolagsstämmans bemyndigande från den 15 juli i år har styrelsen för NeoNet AB fattat beslut om att emittera totalt 6.917.343 aktier i bolaget, vilka samtliga erläggs som betalning till Lexits aktieägare. De nyemitterade aktierna motsvarar en utspädning av antalet aktier i NeoNet om ca. 13,7%. Med ett nominellt belopp per aktie om 5 öre motsvarar de nyemitterade aktierna en ökning av bolagets aktiekapital om 345.867,15 kronor. NeoNet bedömer att det initiala årliga resultatbidraget från förvärvet kommer att uppgå till 5 - 8 miljoner SEK efter beaktande av goodwillavskrivningar, finansnetto och kostnadssynergier. Den sammanslagna verksamheten kommer att ha över 180 institutionella kunder i 16 länder med en betydande tillväxtpotential. - Förvärvet av Lexit är härmed klart och vi kommer att skapa ett integrerat företag som kan tillhandahålla ett mycket starkt erbjudande för gränsöverskridande aktiehandel, säger Hans Karlsson, styrelseordförande i NeoNet. Förvärvet har godkänts av de finansiella tillsynsmyndigheterna amerikanska NASD och brittiska FSA avseende förändrad ägarstruktur i Lexits helägda dotterbolag Lexit Capital, LLC i USA och Lexit Capital UK Limited i Storbritannien. I samband med transaktionen har Hjalmarsson & Gunterberg Corporate Finance anlitats som finansiell rådgivare till NeoNet. NeoNets juridiska rådgivare har varit Mannheimer Swartling (Sverige), Simmons & Simmons (Storbritannien) och Nixon Peabody (USA). För mer information kontakta: Hans Karlsson Styrelseordförande NeoNet AB Tel. 08-454 15 00 NeoNet erbjuder institutionella investerare och mäklarhus direkt elektronisk handel i aktier på världens ledande börser. Genom NeoNets börsnätverk och börsmedlemskap får kunderna ett effektivt verktyg för aktietransaktioner i realtid på de anslutna börserna. Handel och exekveringstjänster erbjuds även via NeoNets internationella mäklarbord. NeoNets kunder finns i 16 länder inklusive USA. NeoNet har kontor i Stockholm, New York, London och Frankfurt samt är noterat på Stockholmsbörsen (ticker NEO). NeoNet AB (publ), Box 7545, 103 93 Stockholm Tel: 08-454 15 00, Fax: 08-10 40 84 www.neonet.biz ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/07/20031107BIT00230/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/07/20031107BIT00230/wkr0002.pdf