Acast lanserar Sveriges första podcastpanel i samarbete med Nepa

Podcasts är ett starkt växande medie som enligt Orvesto når över 1,8 miljoner svenskar per år. Detta till trots så saknas det idag djupare insikter kring podcastlyssnare, framförallt rörande beteende och preferenser.

Detta vill podcastplattformen Acast ändra på som nu, i samarbete med Nepa, lanserar podcastpanelen.se – Sveriges första researchpanel med podcastlyssnare. Podcastlyssnare som vill vara med och påverka behöver bara registrera sig på podcastpanelen.se.

”Äntligen så får även den så heta podcastbranschen en egen panel. Vi är oerhört stolta att tillsammans med Nepa ta ett ägarskap över detta i Sverige, det är ett viktigt steg för att genom research ge podcastbranschen djupare insikter och även en bättre kampanjuppföljning. Detta ska bli oerhört spännande att följa!” - Öjje Holt, Kommersiell Chef Acast.

”Vi är väldigt glada över detta givande samarbete med Acast. Vi är fulla av tillförsikt att panelen ska skapa förutsättningar för en bättre upplevelse för både lyssnare och podcastare, men även för annonsörer som får en bättre insikt i beteenden och preferenser i detta relativt nya medie.” – Olle Råghall, Kommersiell Chef Media,  Nepa

Acast är ett svenskt företag som utvecklar, driftar och marknadsför podcastplattformen Acast. Med möjligheten att addera länkar, videoklipp och bilder direkt till podcastflödet har Acast skapat en ny mediekanal för podcasts som skapar mervärde för lyssnare, podcastare och annonsörer. I dag är några av Sveriges mest välkända podcastare knutna till Acast, däribland Värvet och Blankens Swanberg.

Olle Råghall

För mer  information, vänligen kontakta:

Olle Råghall

Kommersiell Chef Media, Nepa

olle.raghall@nepa.com

Nepa är ett IT-drivet researchbolag. Vi använder teknologi och industriexpertis för att utveckla innovativa och effektiva researchlösningar som genererar agerbara insikter.

Genom att kombinera enkätdata med affärs- och beteendedata gör vi våra uppdragsgivare mer kunddrivna. Vi förvandlar kundens röst till ett konkret verktyg för beslutsfattande - ett verktyg som har direkt påverkan på företagets resultat.

Vi kallar det för ActionHub.

Nepa är ett globalt företag med säte i Stockholm som har pågående projekt i över 50 länder på fyra kontinenter. Kontor i Danmark, Finland, England, Indien, Kina och Singapore säkerställer lokal service för våra kunder.

Olle Råghall, Kommersiell Chef Media, Nepa
Öjje Holt, Kommersiell Chef, Acast