Nepa utvald till partner i Facebook MMM Partner Program

Nepa har blivit utvalt som ett av de första företagen som ges tillgång till detaljerad data som visar effekter av företags annonsering hos Facebook, Instagram och Audience Network. Denna information i Nepas Marketing Mix Modeling-produkt görs omgående tillgänglig för alla Nepas kunder globalt.

En ständigt växande del av företags medieinvesteringar spenderas i digitala medier. Digitala medier syftar i det här fallet på Internet- och mobilannonsering som beräknas bli den största annonseringskategorin redan under 2017 enligt McKinseys Global Media Report 2015 with forecasts through 2019.

Ett av de snabbast växande områdena är annonsering på sociala medier, mycket tack vare den snabba utvecklingen inom mobilt bredband och ”smartphones”. Mätbarheten av effekter av marknadsföring i sociala medier har dock historiskt sett släpat efter.

Samtidigt har fler och fler företag insett fördelarna med att genomföra regelbundna så kallade MMM-analyser, för att kunna mäta ekonomiska effekter av sina medieinvesteringar och för att skaffa sig relevanta och detaljerade beslutsunderlag inför kommande satsningar.

"Det känns fantastiskt att Nepa är en av de första att godkännas som global Facebook MMM-partner. Nu kan vi på ett ännu smartare sätt hjälpa våra kunder att spendera sina marknadsföringspengar i det snabbt föränderliga medielandskapet. Partnerskapet ligger i linje med vår globala strategi. Den direkta åtkomsten till detaljerad Facebook-data hjälper oss att snabbt och kontinuerligt leverera rekommendationer till de som har direkt nytta av dem i ett företag", säger Fredrik Östgren, VD på Nepa.

Genom att berika nuvarande MMM-produkt med denna unika information kan Nepa tydligt identifiera avkastningen på annonsering i sociala medier. Simuleringar kring kundernas medieutgifter tas därmed till en helt ny och mer detaljerad nivå.

"Eftersom vi nu har konstant tillgång till detaljerad information kopplad till region, kampanj och målgrupp inom specifika tidsserier, kan vi hela tiden förse våra kunder med relevanta affärsinsikter i våra MMM-projekt", säger Andreas Nordfors, Produktägare MMM på Nepa.

Som partner till Facebook kommer Nepa också att undersöka andra områden som är relevanta för Facebook och deras kunder. Insikterna kommer även att göras tillgängliga för andra relevanta intressenter.

Nepa är ett IT-drivet researchbolag. Vi använder teknologi och industriexpertis för att utveckla innovativa och effektiva researchlösningar som genererar agerbara insikter. Genom att kombinera enkätdata med affärs- och beteendedata gör vi våra uppdragsgivare mer kunddrivna. Vi förvandlar kundens röst till ett konkret verktyg för beslutsfattande – ett verktyg som har direkt påverkan på företagets resultat. Vi kallar det för ActionHub®.

Med huvudkontor i Stockholm, har vi pågående projekt i över 50 länder och på fem kontinenter. Över 200 medarbetare på lokala kontor i Danmark, England, Finland, Indien, Kina, Norge, Singapore och USA säkerställer snabb service för våra globala uppdragsgivare.

Snabbfakta

Partnerskapet ligger i linje med vår globala strategi. Den direkta åtkomsten till detaljerad Facebook-data hjälper oss att snabbt och kontinuerligt leverera rekommendationer till de som har direkt nytta av dem i ett företag.
Eftersom vi nu har konstant tillgång till detaljerad information kopplad till region, kampanj och målgrupp inom specifika tidsserier, kan vi hela tiden förse våra kunder med relevanta affärsinsikter i våra MMM-projekt.
Andreas Nordfors