TILLVÄXT i BRUTTORESULTAT OM 24,5 PROCENT OCH KRAFTIGT FÖRBÄTTRAT RÖRELSERESULTAT

TREDJE KVARTALET, JULI – SEPTEMBER 2018

• Nettoomsättningen ökade 22,8% till 56,0 (45,6) MSEK
  • Bruttoresultatet ökade 24,5% till 41,2 (33,1) MSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till -3,4 (-8,6) MSEK
  • Periodens resultat uppgick till -3,6 (-8,3) MSEK
  • Resultat per aktie uppgick till, före utspädning -0,51 (-1,16) kronor, efter utspädning -0,50 (-1,14) kronor

NIO MÅNADER, JANUARI – SEPTEMBER 2018

• Nettoomsättningen ökade 17,7% till 178,5 (151,7) MSEK
  • Bruttoresultatet ökade 20,3% till 132,7 (110,3) MSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till -9,6 (-20,7) MSEK
  • Periodens resultat uppgick till -11,0 (-21,3) MSEK
  • Resultat per aktie uppgick till, före utspädning -1,54 (-2,98) kronor, efter utspädning -1,51 (-2,93) kronor

VÄSENTLIGA HÄNDELSER

UNDER PERIODEN

• San Diego-baserade videospeltillverkaren Psyonix väljer Nepas Consumer Science Platform® för sin kontinuerliga varumärkes- och reklamoptimering.
  • Nepa expanderar inom global sport och anställer industriveteranen Steve Livingstone med bakgrund från bland annat NFL.
  • Nepas nya produkt CX Tracker attraherar flera nya kunder, bland andra Plantagen.

EFTER PERIODEN

• Den nordiska modekedjan Dressman väljer Nepas CX Tracker för att stärka kundupplevelsen i butik.

VD HAR ORDET

Jag är mycket stolt över Nepas tredje kvartal – vi uppvisar fortsatt stark tillväxt samtidigt som vi realiserar strategin om ökad skalbarhet, lönsamhet och expansion. I tredje kvartalet ökade bruttovinsten med 24,5 procent, vilket ackumulerat för årets första nio månader ger en bruttovinsttillväxt om 20,3 procent – en markant ökning från 14,3 procent under samma period 2017. Rörelseresultatet för tredje kvartalet uppgick till ‑3,4 MSEK, vilket är en förbättring med 5,2 MSEK jämfört med samma period 2017.

Våra större marknader kan delas in i tre segment:

1.    Hemmamarknad: Sverige - fortsatt lönsam tillväxt
Framgången i Sverige har stärkts av våra produkter inom området Customer Experience, inom vilket flera nya kunder tillkommit, bland andra Plantagen och Dressmann. Sedan lanseringen av CX Tracker i mars ser vi en fortsatt kraftig efterfrågan på den svenska marknaden, vilket förväntas förbättra våra nettomarginaler ytterligare.

2.    Etablerade marknader: Finland och Storbritannien - kraftig och lönsam tillväxt
Storbritannien växte särskilt snabbt i tredje kvartalet – ackumulerat för de första nio månaderna uppvisar Nepa UK en tillväxt i bruttovinst om 172 procent jämfört med samma period föregående år. Det här är en milstolpe för Nepa och ett bevis på vår internationella konkurrenskraft. Sedan den nya ledningen kom på plats i november 2016 och tack vare en satsning mot kundsegmentet snabbrörliga konsum¬tionsvaror, har tillväxttakten ökat och bolaget har vänt till lönsamhet. Under tredje kvartalet blev det globala kosmetikföretaget Liz Earle ny kund.

3.    Investeringsmarknad: USA - kraftig tillväxt på etableringsmarknad i investeringsfas
Under tredje kvartalet lanserades Nepas Customer Experience-erbjudande skräddarsytt för sportbolag, vilket har mottagits mycket väl och skapat stort intresse både i USA och globalt. Merförsäljning till befintliga kunder har bidragit till den snabba tillväxten i USA.

Nepas långsiktiga fokus på att öka produkternas skalbarhet har haft positiva effekter på lönsamheten. Förhållandet mellan personalkostnader och försäljningstillväxt under de senaste 15 månaderna, visar den ökade skalbarheten. Bruttovinsten ökade med 24,5 procent i det tredje kvartalet samtidigt som personalkostnaderna ökade med 6,6 procent, vilket sammantaget har effekten att våra nettomarginaler kontinuerligt stärks.

Fredrik Östgren

Fredrik Östgren
Maria Skolgata 83 118 53
Stockholm, Sweden
+46 733 345 069 fredrik.ostgren@nepa.com

P-O Westerlund
Deputy CEO, CFO
Maria Skolgata 83 118 53
Stockholm, Sweden+46 706 404 824 p-o.westerlund@nepa.com

Denna information är sådan information som Nepa AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 23 november 2018 kl. 08:00 CET.

Nepa grundades 2006 och noterades på Nasdaq First North i april 2016. Med huvudkontor i Stockholm och lokal närvaro i Helsingfors, Oslo, Köpenhamn, London, Mumbai, Gurgaon, New York, Miami och Denver, hjälper vi några av världens starkaste varumärken i mer än 50 länder att effektivisera sin marknadsföring och försäljning. Nepa har tilldelats DI Gasells utmärkelse för organiskt snabbväxande företag i 6 av 7 år sedan 2011. Bolaget är börsnoterat på Nasdaq First North Stock Exchange sedan 2016. Erik Penser Bank är Nepas certifierade rådgivare.