48 procent av svenskarna ställer högre krav på kaffet under semestern

Hälften av alla i Norden dricker mer kaffe på semestern än under resten av året och 48 procent av svenskarna uppger att de ställer högre krav på kaffekvaliteten när de har semester. Det visar en ny nordisk studie*, med 4 000 respondenter, från NESCAFÉ Dolce Gusto. I Sverige svarade 27 procent att det är extra viktigt att ha tillgång till flera varianter av kaffe under sommarledigheten då de oftare har gäster.

Vi nordbor älskar vårt kaffe och inte ens under sommarsemesterns ibland något enklare livsstil på landet, båten eller i husvagnen vill vi göra avkall på vårt kaffe. Undersökningen av kaffevanor på semestern visar att runt hälften av alla till och med dricker mer kaffe när de är lediga än när de jobbar eller studerar. Hela 53 procent i Sverige svarar att de dricker mer kaffe på semestern.

En majoritet uppger också att de till och med vill ha ännu bättre kaffe under sommarledigheten: 48 procent av svenskarna svarade att de ställer högre krav på kaffekvaliteten när de har semester.

– Undersökningen visar att kraven på variation och kvalitet i kaffedrickandet är än viktigare på semestern. Med NESCAFÉ Dolce Gusto kan alla enkelt ta med sig sitt favoritkaffe, vare sig det är en slät kopp kaffe eller specialkaffe, till sommarstugan, båten eller husvagnen, säger Anne Borghegn, nordisk chef på Nestlé för NESCAFÉ Dolce Gusto.

Viktigt med kaffevariationer vid semesterns middagsbjudningar
Alla har dock inte samma förutsättningar att göra lika gott och varierat kaffe på semestern som de har hemma till vardags. 16 procent i Sverige, 21 procent i Finland, 18 procent i Danmark och 15 procent i Norge uppger att de skulle dricka mer kaffe på semestern om de hade tillgång till bättre kaffe. Kaffe spelar också en social roll, inte bara på arbetsplatser och skolor utan även på semestern. 27 procent av svenskarna, 21 procent av norrmännen, 17 procent av finländarna och 14 procent av danskarna svarar att de oftare har gäster på besök och då blir det extra viktigt att ha tillgång till flera varianter av kaffe.

– Idag är vi vana att kunna ta med oss vår livsstil vart vi än åker och kaffevanor bryts inte lätt. När man ofta har gäster på besök under semestern vill man naturligtvis kunna erbjuda ett lika gott kaffe som hemma. Det kan man med NESCAFÉ Dolce Gusto, säger Anne Borghegn.

NESCAFÉ Dolce Gusto har 15 bars tryck, samma som många professionella maskiner på café, för bästa smak vid kaffebryggning och i kombination med mjölk i kapselform kan alla utan krångel bjuda på smakrikt bryggkaffe, espresso, perfekt skummad cappuccino, latte macchiato, varm choklad och många fler varianter. Inför sommaren finns kapslarna NESCAFÉ Dolce Gusto Nestea och Cappuccino inte bara i webbutiken utan även i detaljhandeln. Sammanlagt finns över 20 olika smaker till försäljning i detaljhandeln eller i webbshopen www.dolce-gusto.se.

* Undersökningen är gjord av undersökningsinstitutet Snabba Svar som samlat in svar från tusen personer per land (Sverige, Norge, Danmark, Finland) i en webbenkät om kaffekonsumtion på sommarsemestern.

www.dolce-gusto.se

Fakta om maskiner, kapslar och priser bifogas i separat fakta- och produktblad.

Högupplösta bilder finns på:

FTP: http://ldn-ftp.interpublic.com
Login: Kaffeprat
Password: kaffe123

Anne Borghegn, nordisk chef på Nestlé för NESCAFÉ Dolce Gusto
Tel.
+45 3546 0115, mobil: +45 2321 2553
E-post:
anne.borghegn@dk.nestle.com

Om Nestlé
Nestlé SA är världens största företag inom nutrition, hälsa och välbefinnande. Företaget har mer än 280 000 anställda vid 449 anläggningar över hela världen. Företaget har en stark varumärkesportfölj som innehåller ett flertal välkända varumärken inom nutrition, kaffe, specerier, frukostflingor, glass, djurmat och konfektyr. Huvudkontoret ligger i Vevey i Schweiz och Nestlé Sverige AB finns i Helsingborg. Nestlé-företagen i Danmark, Finland, Norge och Sverige arbetar tillsammans som en operativ enhet - Nestlé Norden med totalt cirka 1 700 anställda och en omsättning på cirka 800 miljarder Euro.