Åsa Sundberg utsedd till Managing Director för Net 1 Sverige

AINMT Holdings AB styrelse har idag utsett Åsa Sundberg till Managing Director för Net 1 Sverige, en snabbt växande telekom operatör som erbjuder trådlöst internet, VoIP telefoni och machine-to-machine lösningar till privat- och företagskunder. Åsa har styrelseuppdrag ibland annat Aspiro och Teracom Group.

Den strategiska inriktningen för fortsatt utveckling ska leda bolaget in i sin nästa tillväxtfas. Fokus ligger på att skapa samarbeten med partners för att tydligt rikta in sig på marknadssegment i landsbygden samt kustområden.

Jean-Daniel (JD) Fouchard, VD för AINMT Holdings AB, det företag där Access Industries äger Net 1/Ice.net i Sverige, Norge och Danmark säger:

-          Vi är väldigt glada att få Åsa som ny Managing Director för Net 1 Sverige. Hennes långa erfarenhet av lednings- och styrelsearbete i telekomsektorn kommer vara viktig när vi fortsätter bygga och investera i Net 1 under nästa tillväxtfas. Nu har vi får ett extremt starkt team med Åsa i Sverige och Eivind Helgaker som Managing Director i Norge.

Åsa Sundberg säger:

-          Jag tycker att det är en intressant utmaning och fantastiskt spännande att få arbeta med att ge företag och områden utanför de stora tätorterna det bästa kommunikationsmöjligheterna. Jag har arbetet i många år med att stötta nya företag i Sverige. Dem kan ha sin verksamhet var som helst om det finns bra kommunikationslösningar. Det handlar om att hela Sverige ska leva.

Åsa har en lång erfarenhet inom lednings- och styrelsearbete i telekom samt som risk kapitalist. Hon har erfarenhet från traditionella telefonoperatörer som Telia och The Cloud Networks, Europas största WiFi operatör. Men även från lösningar och plattformar för telekomindustrin, så som Aspiro och Drutt, en mobiltjänsteplattform som såldes till Ericsson.

För mer information kontakta:
Ann Winitsky: E-post: ann.winitsky@net1.se Tel: +46 (0) 736 93 10 10

Om Net 1/Ice.net: Net 1/Ice.net är en snabbt växande telekom operatör som erbjuder trådlöst internet, VoIP telefoni och machine-to-machine lösningar för privat- och företagskunder i Sverige, Norge och Danmark. Net 1/Ice.net är den enda operatören som erbjuder täckning på nationell nivå och når över 100 kilometer ut från kusterna. Net 1/Ice.net driver sitt CDMA 450 nät med utrustning från Ericsson. Prioriterade kunder som Vattenfall, SCA, Sveaskog, Stora Enzo, Kustbevakningen samt Rikspolisstyrelsen bekräftar den överlägsna prestationen, täckningen och pålitligheten av Net 1/Ice.net´s tjänster. För mer information besök www.net1.se.

Om Access Industries: Access Industries är en privatägd USA-baserad industrikoncern med långsiktiga investeringar globalt. Access industriella fokus sträcker sig över tre sektorer: naturtillgångar och kemikalier, telekom och media och fastigheter. Bolaget grundades 1986 av den amerikanska entreprenören och filantropen Len Blavatnik. Access har kontor i New York, London och Moskva. Access investeringar innefattar många marknadsledande bolag. För mer information besök www.accessindustries.com