TV över fiber - Nybildat bolag bygger pan-Europeiskt medienät

TV över fiber Nybildat bolag bygger pan-Europeiskt medienät Nätverksoperatören Carrier1 och Net Insight förenar sina krafter och bildar ett samägt bolag för erbjudande av professionella bredbandstjänster till företag i TV- och mediabranschen. Carrier1 gör samtidigt en initial beställning av nätutrustning från Net Insight till ett värde av 1 miljon USD. Carrier1 kommer att äga 60 procent och Net Insight blir ägare till 40 procent av det gemensamma bolaget. Det nya bolaget kommer erbjuda professionella tjänster för strömmande video till de större TV- och mediaföretagen i Europas storstäder. Överföring av realtidsvideo i fibernät innebär att produktionsbolag kan skära i kostnaderna för satellittransmission och öppnar för centraliserad redigering. Andra fördelar med en fullt digital process är förenklad arkivering och möjlighet att bibehålla högre bildkvalitet under olika steg i produktionen. - Carrier1 har byggt ett effektivt pan-Europeiskt höghastighetsnät som utgör en idealisk bas för krävande överföringstjänster för film- och TV- branschen, säger Stig Johansson, VD, Carrier1. På Carrier1 tror vi att överföring av video och annat digitalt mediainnehåll kommer ta upp en betydande del av nätverkens kapacitet inom fem år. Det samägda bolaget kommer att erbjuda sina tjänster över Carrier1:s optiska höghastighetsnät, byggt med Net Insights multi-serviceplattform Nimbra. Carrier1:s fiberoptiska nät täcker redan idag 35 större städer i 12 Europeiska länder och har kapacitet över Atlanten till USA. I slutet av år 2001 räknar Carrier1 med att kunna nå mer än 50 städer. - Det finns hundratals TV-bolag runt om i Europa, säger Bengt Olsson, VD, Net Insight. De har alla behov av att kunna överföra bildmaterial mellan ett stort antal fasta punkter såsom lokala studior, arenor och oberoende produktionsbolag. Net Insight är grundat på övertygelsen om optiska nät som ett mycket konkurrenskraftigt alternativ för transport av krävande mediainnehåll. En intervju med Lars Berg, styrelseordförande på Net Insight, kan ses på: www.netinsight.net/press Lär dig mer om Net Insight och medienät. Ta del av en feature-intervju med Per Lindgren, Teknologie Doktor i teleinformatik och grundare: www.netinsight.net/press För mer information: Carrier1 Nicole Blanchard Hélène Baril Vice President, Corporate Director, Investor Communications Relations and Investor Relations helene.baril@carrier1.co m nicole.blanchard@carrier1.com Tel: +41 1 297 2615 Tel: +41 1 297 2605 Net Insight AB Bengt Olsson, CEO, Net Insight AB. Tel. 08- 685 04 00, e-post: bengt.olsson@netinsight.net Carl-Johan Blomberg, CFO, Net Insight AB. Tel. 08-685 04 00, e-post: carl-johan.blomberg@netinsight.net About Carrier1 Carrier1 International S.A. is a leading European provider of end-to-end Internet, voice, bandwidth, data centre and access solutions to large users of communication services. Carrier1 provides its clients with carrier-grade transport and network solutions as well as end-user ready value added services. Carrier1 customers brand and market these solutions and services to their respective end-users. The Carrier1 pan-European, inter-city fiber network connects 12 countries and currently spans over approximately 14,000 contracted route kilometers, connecting points-of-presence in 35 European cities. Carrier1 is operational in all 12 countries and has secured all the necessary interconnects and operational licenses that allow it to provide network solutions and end-user-ready, value-added services. Carrier1 has completed 2 metro ring fibre networks and is currently constructing 6 metro ring fibre networks and expanding one existing metro fibre network. Carrier1 plans to build/acquire additional city-ring fiber networks. Carrier1 has space available for service in data centre facilities and these co- location facilities are marketed under the name ClearSpace. Fakta om Net Insight Net Insight utvecklar och marknadsför nätverksväxlar för fiberoptiska bredbandsnät. Med Net Insights lösning kan operatörer erbjuda allt från nya avancerade realtidstjänster som studiokvalitetsvideo och Internetkommunikation till traditionell telefoni och data. Tjänsterna tillhandahålls över en och samma infrastruktur på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt. Net Insight har cirka 140 anställa i Sverige och USA. Bolaget är noterat på Stockholms Fondbörs. För mer information, se www.netinsight.net ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/27/20010226BIT00920/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/27/20010226BIT00920/bit0002.pdf