HALVÅRSRAPPORT NET TRADING GROUP NTG AB (publ) 1 JANUARI – 30 JUNI 2017

Sammanfattning av NTG för andra kvartalet 2017 (jämfört med samma period föregående år)

• Nettoomsättningen ökade med 254 % till 6 462 TSEK (2 542 TSEK)

• Rörelseresultatet uppgick till -2 320 TSEK (-1 448 TSEK)

• Resultatet efter finansiella poster uppgick till -2 336 TSEK (-1 459 TSEK)

• Styrelsen vidhåller prognosen om en omsättning på 38 000 TSEK samt ett positivt helårsresultat

Sammanfattning av NTG för perioden januari – juni 2017 (jämfört med samma period föregående år)

• Nettoomsättningen ökade med 313 % till 12 012 TSEK (3 834 TSEK)

• Rörelseresultatet uppgick till -2 215 TSEK (-1 943 TSEK)

• Resultatet efter finansiella poster uppgick till -2 241 TSEK (-1 962 TSEK)

Viktiga händelser under perioden

• Bolaget genomförde under mars månad en nyemission som tecknades till 12 570 TSEK, vilket efter emissionskostnader på ca 2 500 TSEK inkl kostnader till emissionsgaranter tillförde Bolaget ca 10 000 TSEK
  • NTG listades på NGM Nordic MTF den 7 juni 2017
  • NTGs kampanjer hos Let’s Deal AB har varit framgångsrika och har bidragit starkt till tillväxten
  • NTG tog beslut om en etablering i Finland. Finlandssatsningen går enligt plan och dotterbolaget Net Trading Group Åland AB är nu etablerat på Åland. Lanseringsdag för den finska e-handelsportalen är satt till 15 september. I det finska dotterbolaget har Matias Blomquist gått in i styrelsen. Matias är och har under de senaste 10 åren arbetat som logistikchef på Orkla i Finland
  • NTG Åland har ingått ett avtal med Let’s Deal i Finland där NTG kommer att erbjuda sina produkter i kampanjer genom Let’s Deal
  • NTGs test av nya produktkategorier: Hund- och kattmat samt partyprodukter har varit framgångsrika och dessa produkter kommer att ligga kvar i sortimentet
  • Stor medial uppmärksamhet på några av Norges största nyhetssajter
  • Nya kända norska varumärken från bl.a Orkla (Nidar) och Freia adderas till NTGs sortiment

Viktiga händelser efter periodens utgång

• NTG har i slutet av juli och augusti omförhandlat och förbättrat fraktpriserna i Norden
  • NTG arbetar vidare med att öka bolagets produktsortiment, b.la inom hälsa och sportprodukter

VD Morten Hansson kommenterar det första halvåret

Under årets andra kvartal fortsatte NTGs fina tillväxt där omsättningen landade på 6 462 TSEK gentemot 2 542 TSEK för samma period föregående år. Vi kan nu halvvägs in i verksamhetsåret se en omsättning på 12 012 TSEK gentemot 3 834 TSEK för föregående år, en omsättningstillväxt på 313 %. Det gläder mig mycket som VD för NTG att vi kan visa våra aktieägare att vi kan växa enligt eller till och med bättre än den plan vi lagt. Vi bedömer att vi med kapitalanskaffningen i samband med listningen på NGM har tillräckligt med rörelsekapital för att nå våra finansiella mål. Det råder ingen tvekan om att vårt erbjudande är riktigt konkurrenskraftigt både genom pris, utbud och bekvämlighet gentemot butikskonkurrenter och e-handelskonkurrenter. Utmaningen för NTG ligger främst i att sprida och öka medvetenheten om maxGodis-konceptet både till befintliga och nya marknader, tillsammans med ett intensifierat arbete med att öka de befintliga kundernas handelsfrekvens. Vi har i dagsläget en riktigt stark konverteringsgrad gentemot branschstandard, men vi tror att vi även där har mer att ge.

Vi har under det andra kvartalet ingått samarbete med Schibsted-ägda Let’s Deal där vi genom kampanjer har sålt och marknadsfört både våra produkter och maxGodis-konceptet. Samarbetet har varit riktigt lyckat med stor försäljning. Efterfrågan på NTGs olika kampanjer var så hög att Letsdeal.no efter bara någon vecka in i kampanjerna startade en ny kategori ”Godteri”.

Vad gäller vårt dotterbolag i Finland är vi riktigt nöjda med de personer vi har rekryterat till bolaget. Vi har som tidigare kommunicerat rekryterat Matias Toukonen till Country Manager för NTG i Finland. Matias Toukonen är 32 år och har stor erfarenhet från e-handel och digital marknadsföring där han varit verksam inom retail. Närmast kommer Matias från Discshop.fi, ett företag som säljer filmer och spel online, där han var Country & Marketing Manager för hela verksamheten i Finland. Vi har även fått ytterligare kompetens till vår styrelse för det finska dotterbolaget i Matias Blomquist som under de senaste 10 åren har arbetat som logistikchef på Orkla Finland. Matias Blomquist kommer att bidra med stor kunskap inom logistik, men även som en bra koppling mellan NTG och Orkla vars produkter NTG säljer.

Eftersom samarbetet med Let’s Deal har fungerat så pass väl i Norge har vi även för dotterbolaget i Finland valt att teckna avtal med Let’s Deal i Finland. Vi tror att vi med vårt breda utbud och konkurrenskraftiga priser kan få en perfekt skjuts till bolaget vid lanseringen i september genom Let’s Deal.

Augusti 2017
Morten Hansson

NTG har etablerat en e-handelsplattform för försäljning av FMCG (Fast Moving Consumer Goods) såsom konfektyr, godis, läsk, snacks, vitaminer, hälsokost, djurgodis och andra närrelaterade produkter. Affärsidén grundar sig i den förhöjda moms- och tullfria gränsen för köp från utlandet till Norge under 350 NOK som infördes i januari 2015. Lagen ger NTG möjligheten att erbjuda den norska marknaden möjlighet att beställa nämnda produkter billigt, ofta till halva priset gentemot butikspriserna. NTG har startat upp ytterligar en verksamhet på Åland, Finland, där liknande lagstiftning som den norska gör att NTGs produkter är attraktiva. NTGs målsättning är att bli den primära e-handelsplattformen för FMCG till den nordiska marknaden.

Telefon: +47 908 44 078