KVARTALSREDOGÖRELSE NET TRADING GROUP NTG AB (publ) JANUARI – MARS 2017

Nettoomsättning TSEK 5 550      1 291
Rörelseresultat TSEK  117 - 503
Resultat efter finansnetto                           116 - 502

Sammanfattning av NTG för första kvartalet 2017 (jämfört med samma period föregående år)

-   Nettoomsättningen ökade med 330 % till 5 550 TSEK (1 291 TSEK)
-   Rörelseresultatet ökade till 117 TSEK (-503 TSEK)
-   NTG överträffade försäljningsbudgeten med 29 %

Viktiga händelser under perioden

-  Stor medial uppmärksamhet på några av Norges största nyhetssajter
-  Nya kända norska varumärken från bl.a Orkla (Nidar) och Freia adderas till NTGs sortiment
-  Ökad marknadsföringssatsning med intensifierat fokus på sociala medier
-  Test av nya produktkategorier:  Hund- och kattmat samt partyprodukter
-  Utvärdering av geografisk expansion till nya marknader

VD Morten Hansson kommenterar det första kvartalet

”–Under årets första kvartal ökade NTG både omsättningen och resultatet kraftigt. Vår omsättning slutade på dryga 5 550 TSEK för det första kvartalet 2017 gentemot 1 291 TSEK samma period förra året. Vi kan även presentera ett positivt rörelseresultat för perioden trots den starka tillväxten vilket stärker vår övertygelse att vi har hittat rätt modell för att nå ut till våra kunder och bibehålla en stark konverteringsgrad samt en hög grad återkommande kunder. Kvartalet har präglats mycket av listningsprocessen på NGM, där NTG har genomfört en roadshow runt om i Sverige. Vi är därför riktigt nöjda med att vi det första kvartalet lyckas slå vår omsättningsbudget med 29 %. Vi ser mycket fram emot att fortsätta vår starka tillväxt, nu som ett noterat bolag”, säger VD Morten Hansson.

Viktiga händelser efter periodens utgång

NTG har ingått ett avtal med Schibsteds-ägda Let’s Deal och startat igång en kampanj den 31 maj där maxGodis produkter blir marknadsförda på Schibsteds sajter.

NTG blir godkända för listning på NGM Nordic MTF med första handelsdag 7 juni 2017. Aktien går under kortnamnet NTGR MTF.

VD Morten Hansson

”– Vi värderar potentialen för avtalet till stor. Vi får genom avtalet med Let’s Deal möjlighet att marknadsföra vårt varumärke i Schibsteds kanaler. Tack vare deras breda digitala medier kommer detta ge oss stor exponering mot helt rätt målgrupp. Let’s Deal’s kunder är ju likt våra kunder väldigt intresserade av att göra bra köp och schyssta deals, så vi är övertygade om att det här avtalet kommer passa oss bra. Vi tror att avtalet kommer att ge oss en direkt positiv effekt på den kortsiktiga omsättningsutvecklingen, men även mer långsiktigt då vi utökar vår kundbas och förhoppningsvis våra återkommande kunder. Ledningen arbetar aktivt för att få flera samarbetspartners som kan bidra till tillväxten och kännedomen om maxGodis som varumärke”, säger VD Morten Hansson.

NTGs tidigare kommunicerade finansiella mål att 2017 omsätta ca 38 700 TSEK, 2018 68 000 TSEK och 2019 100 000 TSEK vidhålls av styrelsen.  Både omsättningen och resultatet för det första kvartalet blev bättre än vad styrelsen och ledningen hade estimerat vid ingången av 2017. Försäljningsbudgeten för det första kvartalet var 4 300 TSEK och försäljningen landade på 5 550 TSEK vilket är en förbättring med 29 % gentemot budget. Det budgeterade rörelseresultatet låg på -173 TSEK och landade på 117 TSEK. Baserat på den positiva utvecklingen i Q1 fasthåller NTG sina tidigare kommunicerade prognoser för 2017. Vidare har NTG konkreta aktiviteter och utvärderar löpande nya länder i Norden som kan vara aktuella för maxGodis-konceptet.

Nästa rapporttillfälle är den 29 augusti då halvårsrapporten kommer att presenteras.

NTG har etablerat en e-handelsplattform för försäljning av FMCG (Fast Moving Consumer Goods) såsom konfektyr, godis, läsk, snacks, vitaminer, hälsokost, djurgodis och andra relaterade produkter. Affärsidén grundar sig i den förhöjda moms- och tullfria gränsen för köp från utlandet till Norge under 350 NOK som infördes i januari 2015. Lagen ger NTG möjligheten att erbjuda den norska marknaden möjlighet att beställa nämnda produkter billigt, ofta till halva priset gentemot de norska butikspriserna. NTGs målsättning är att bli den primära e-handelsplattformen för FMCG till den norska marknaden.

Telefon: +47 908 44 078
E-post: morten@maxgodis.se