Net Trading Group NTG AB (publ) etablerar verksamhet i Finland

NTG etablerar dotterbolag på Åland för att marknadsföra och sälja MaxGodis produkter på den finska marknaden. NTG har registrerat det finska varumärket www.maxikarkki.fi som blir en separat, finsk hemsida med fokus på drycker, snacks och godis.

NTG bedömer att den finska marknaden erbjuder samma förutsättningar som den norska marknaden för NTGs affärsmodell och därför ser bolaget samma potential på den finska marknaden.

NTG har också ingått ett avtal med Åland Post som kommer att hantera lager, logistik och transport till Finland. I 2016 skickades det ut över 50 miljoner försändelser från Åland till Finland.

”Finland är ett naturligt steg i vår tillväxtresa. Eftersom vi redan har lagt grunden för logistiken, e-handelsportalen samt att vi har lärt oss hur vi bäst ska marknadsföra oss för att med små medel kunna nå så många kunder som möjligt så tror vi att dotterbolaget i Finland på kort tid kan bidra till tillväxten. I och med etableringen av dotterbolaget kommer vi att tillsätta en Country Manager (CM) för Finland och vi har kommit långt i våra rekryteringsdiskussioner och hoppas snart kunna offentliggöra detta. Vår plan är att vara igång med verksamheten i Finland i slutet av september 2017 och vi bedömer marknadspotentialen i Finland till att vara lika stor som den norska”, säger VD Morten Hansson.

NTG har etablerat en e-handelsplattform för försäljning av FMCG (Fast Moving Consumer Goods) såsom konfektyr, godis, läsk, snacks, vitaminer, hälsokost, djurgodis och andra relaterade produkter. Affärsidén grundar sig i den förhöjda moms- och tullfria gränsen för köp från utlandet till Norge under 350 NOK som infördes i januari 2015. Lagen ger NTG möjligheten att erbjuda den norska marknaden möjlighet att beställa nämnda produkter billigt, ofta till halva priset gentemot de norska butikspriserna. NTGs målsättning är att bli den primära e-handelsplattformen för FMCG till den norska och finska marknaden.

Telefon: +47 908 44 078