Uppdatering om lanseringen i Finland

Som tidigare kommunicerat planerade NTG att lansera den finska e-handelsportalen, Maxikarkki.fi, den 15 september 2017. Styrelsen anser att det finns stora möjligheter till höga volymer i Finland redan från dag ett, därför har beslutet tagits av ledningen att förbereda och säkerställa att plattformen kan hantera stora volymer redan från start. Detta medför en försening av lanseringen på några veckor. NTG kommer att skicka ut ett pressmeddelande så fort ett nytt lanseringsdatum är fastställt.

NTG har etablerat en e-handelsplattform för försäljning av FMCG (Fast Moving Consumer Goods) såsom konfektyr, godis, läsk, snacks, vitaminer, hälsokost, djurgodis och andra närrelaterade produkter. Affärsidén grundar sig i den förhöjda moms- och tullfria gränsen för köp från utlandet till Norge under 350 NOK som infördes i januari 2015. Lagen ger NTG möjligheten att erbjuda den norska marknaden möjlighet att beställa nämnda produkter billigt, ofta till halva priset gentemot butikspriserna. NTG har startat upp ytterligar en verksamhet på Åland, Finland, där liknande lagstiftning som den norska gör att NTGs produkter är attraktiva. NTGs målsättning är att bli den primära e-handelsplattformen för FMCG till den nordiska marknaden.