NetApp utökar sin flash-portfölj och sin ledande position inom flash-lagring för företag

Lansering av det nya All Flash Array-systemet EF540 och förhandsvisning av den särskilt framtagna FlashRay™-arkitekturen för nästa generations lagringsinfrastruktur.

STOCKHOLM, 20 februari 2013 — NetApp (NASDAQ: NTAP) stärkte idag sin branschledande position inom datalagring genom att presentera sitt nya, helt flash-baserade EF540 system samtidigt som den nya produktfamiljen FlashRay™, som kommer att leverera avancerade funktioner för clustring och lagringseffektivisering i helt flash-baserade lagringssystem  förhandsvisas.

Med befintliga produkter som  Flash Cache, Flash Pool och Flash Accel, som ger intelligent mellanlagring, tillsammans med det nya EF540-systemet och den kommande FlashRay-plattformen, kommer NetApp erbjuda flexibilitet och valmöjligheter samt maximera värdet av flash för hela server-, nätverks- och lagringsmiljön. Hittills har NetApp levererat över 36 Petabyte av flash till marknaden, och dessa nya produktlanseringar stärker NetApps position inom flash-baserad lagring ytterligare.

– I en värld där informationsflödet bara går snabbare och snabbare, kan just Flash-lösningar hjälpa verksamheter att bli snabbare i sin styrning och anpassning till nya förutsättningar, menar Peter Källviks, vd NetApp Sverige. NetApps nya Flash-produkter gör att företagen inte behöver kompromissa och kunderna kan få det bästa av alla världar.

Se själv när Brendon Howe, VD för Product and Solutions Marketing hos NetApp, berättar hur dagens lansering påverkar företag.

NetApps Flash-disksystem EF540 bäst i företagsklassen
EF540, som är byggt på det beprövade operativsystemet SANtricity™, är branschens första Flash-disksystem som kombinerar konsekvent extrem prestanda med hög tillgänglighet, tillförlitlighet, hantering och global support på högsta nivå. EF540 är utformat för prestandakrävande applikationer och levererar över 300000 IOPS och svarstid under enmillisekunden i en mycket tillgänglig och feltolerant arkitektur. Det eliminerar övertilldelning av lagring och minskar kostnaderna dramatiskt genom att minska kraven på utrymme, energi och kylning. Verksamhetskritiska databaser kan köras upp till 500 % snabbare jämfört med traditionella lagringsmiljöer och erbjuder mycket korta svarstider och en tillförlitlighet i av högsta klass.

EF540 erbjuder intuitiv administration och avancerade funktioner för att optimera systemet för att maximera utnyttjande med minsta möjliga insats.

NetApps FlashRay-familj definierar framtiden för Flash-lagring
Genom lanseringen av FlashRay-familjen stärker NetApp sin ledande position inom lagring och datahantering genom att utveckla en ny och särskilt framtagen helt Flash-baserad lagringsarkitektur. FlashRay™-produktarkitekturen bygger på avancerade funktioner för clustring och effektivisering som maximerar fördelarna med Flash-disksystem. Den nya produktlinjen kommer att kombinera konsekvent prestanda med korta svarstider, hög tillgänglighet och integrerat dataskydd med funktioner för lagringseffektivisering, till exempel direkt deduplicering och komprimering.

FlashRay kommer att finnas tillgängligt i en begränsad beta-version i mitten av 2013 och kommer att finnas allmänt tillgänglig 2014. Produktlinjen har utformats från grunden för att maximera värdet med Flash.

Idag meddelade NetApp även att de släpper tre nya plattformar inom FAS6200-lagringssystemen. FAS6220, FAS6250 och FAS6290 ökar prestandan och värdet hos företagets avancerade produktlinje för de mest krävande applikationer.

Tillgänglighet
NetApps Flash-disksystem EF540 är tillgängligt idag. FlashRay-produktlinjen kommer att finnas allmänt tillgänglig i början av nästa år.

Ytterligare resurser

Om oss

NetApp är marknadsledande inom lagringseffektivitet.NetApp är sinnebilden för innovativ lagring, dataadministration och enastående kostnadseffektivitet. Tack vare att vi fokuserar på enkelhet och innovation, och inte minst all den framgång våra kunder har rönt, har företaget blivit en av de snabbast växande leverantörerna av lagring och dataadministration i världen. De som fattar beslut om företagens IT-strategi får allt svårare problem att ta ställning till i och med att IT-budgetarna tenderar att krympa och administrationsresurserna försvinna. Dessutom ska hela tiden större mängder data kunna lagras. Enligt en färsk IDC-undersökning är infrastrukturen för lagring den näst största kostnadsposten för företagen. Hur kan NetApp ge dig ett långsiktigt strategiskt stöd vid planering av infrastrukturen? NetApp maximerar lagringseffektiviteten genom sin unika Unified Storage-arkitektur och innovativa programvarulösningar som t.ex. deduplicering, RAID-DP, Thin provisioning och snapshots. NetApp minskar dessutom driftskostnaderna med ca 50 % och den totala ägandekostnaden med 39–78 %, beroende på applikationsmiljön. Slutsats: När det gäller lagringseffektivitet är det NetApp som är marknadsledande, och det är precis därför vi också är en av världens snabbast växande leverantör som många framgångsrika internationella företag förlitar sig på. * Vad som sägs inom branschen: IDC Perspectives Study, 2008 "Storage is the 2nd highest percentage of IT spend". The InfoPro, Wave 11: "Storage spend growth is over 50% per year in average Fortune 1000 companies".