Analysguiden: Nya bolag ger ökad bredd

Netmore är en mobiloperatör som erbjuder bra inomhustäckning till svenska mobilkunder via lokala mobilnät. Intäkterna under kvartal 4/2018 blev lägre än väntat och en nyemission planeras. Koncernen har samtidigt växt genom förvärv av nya bolag.

Datatrafiken växer snabbt. Bristfällig mobil­täckning finns på många platser där radiosignaler stängts ute. Netmore är en operatör som erbjuder mobila­ tjänster för en bra inomhus-täckning med en mobil accesspunkt och roaming med andra operatörer utanför huset. De mobila accesspunkterna kopplas upp till bolagets molntjänst som baseras på en AXE-växel och en WiFi-controller. Kunderna använder bolagets SIM-kort, vilket ger Netmore trafikintäkter. För industrikunder erbjuds integration av kundens IT-system via Tarifflex technology.

Netmores intäkter under fjärde kvartalet 2018 blev cirka en miljon kronor, vilket var klart lägre än väntat. Uppmuntrande var däremot ordern på 1000 SIM-kort från NemSIM (break-even ligger på cirka 7000 abonnemang). Vi räknar inte med att bolaget kan nå break-even på EBITDA-nivå förrän år 2020, trots att nyförvärven Blink Services och Omnipoint har tillkommit.

Koncernen fokuserar nu på den växande IoT marknaden där man redan har haft viss framgång med m2m SIM kort och växer genom Blink Services. Genom att kombinera olika radioteknologier som LoRaWAN, mobilsystem och WiFi, bolagets Core nät som kan transportera data på ett säkert samt IT integration kan IoT lösningar anpassas till kundens affärs- och process-system. Därtill kommer Omnipoint med smarta hem och säkerhetslösningar.

Vi bedömer att Netmores kapitalbehov är omkring 20 miljoner kronor, där vi räknar med att 12,5 miljoner kronor tas in under 2019 och resten under 2020. Vår motiverade riktkurs i bas-scenariot hamnar på 0,43 kronor (tidigare 0,42 kronor).

Läs hela analysen på Analysguiden.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden.