NETWISE AB förvärvar INEO AB

NETWISE AB förvärvar INEO AB - och stärker därmed sin position som ledande leverantör av CTI-lösningar i Norden Netwise AB förvärvar 100% av aktierna i Ineo AB. Förvärvet är ett led i Netwise strategi att förstärka bolagets vidareutveckling av produkter och tjänster inom datorstödd telefoni (CTI). Ineo har lång erfarenhet av att utveckla och leverera avancerade lösningar inom meddelandeförmedling, datorstödd telefoni, informationslager och WEB-teknik. Bland företagets kunder finns t ex Ericsson, Handelsbanken, NetCom (Tele2) och Svenska Posten. Ineo har idag 11 medarbetare och omsatte ca 9 MSEK det senaste räkenskapsåret som avslutades 30 april 2000. - Genom att integrera Ineos produkter, kompetens och konsulttjänster i Netwise verksamhet kan vi erbjuda marknaden ännu bredare CTI-lösningar. Vi får tillgång till en värdefull produktportfölj samtidigt som vi ytterligare kan öka tempot i utvecklingsarbetet med nya produkter för europeiska marknaden, säger Karl Hulteberg VD för Netwise. - Vi är övertygade om att Netwise, med sin mycket starka position på den nordiska marknaden gör våra CTI-lösningar tillgängliga för en större kundgrupp. Dessutom ser vi att kombinationen av bolagens kunnande och erfarenhet kommer att skapa betydande synergieffekter inom produktutveckling och marknad, säger Ineos VD Lars Berg. För ytterligare information: Karl Hulteberg, VD Netwise AB Lars Berg, VD Ineo AB Tel. 08-446 58 00 Tel. 08-22 60 40 karl.hulteberg@netwise.se lars.berg@ineo.se NETWISE utvecklar och marknadsför produkter och tjänster inom området datorstödd telefoni - CTI. Företaget har idag ca 80 medarbetare och verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Nicesystemet erbjuder ett flexibelt verktyg för att styra kontaktvägar och förbättra service hos stora och medelstora företag och organisationer. Nice har redan blivit det självklara valet för över 700 företag och organisationer på den nordiska marknaden. Bland kunderna finns till exempel Handelsbanken, Skanska, ABB och Huddinge sjukhus. Netwise befinner sig i en kraftfull expansion och lanserar nu konceptet internationellt. Från och med 28 september 2000 finns Netwise noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista. www.netwise.se INEO började sin verksamhet 1995 och är ett produkt- och tjänsteföretag som erbjuder kompletta lösningar inom CTI. Bolaget har sedan starten visat god lönsamhet och redovisat vinst samtliga år. Verksamheten är inriktad på att ta fram avancerade tillämpningar för två viktiga affärsverktyg; persondatorn och telefonen. Ineo har genomfört flera stora projekt i syfte att ta fram affärskritiska system för både näringsliv och offentlig sektor. www.ineo.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/05/20010205BIT00760/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/05/20010205BIT00760/bit0002.pdf