Analysguiden: Emission i intressant läge

NeuroVive tar in pengar för att finansiera vidare utveckling av viktiga projekt som visat tydliga framsteg den senaste tiden. Ett möjligt utlicensieringsavtal för behandlingen av leversjukdomen NASH är en potentiell värdedrivande händelse under 2018.

NeuroVive genomför för närvarande en företrädesemission om maximalt 78 miljoner kronor i syfte att, framför allt, finansiera den kliniska utvecklingen av bolagets längst framskridna projekt, KL1333 (genetisk mitokondriell sjukdom) och NeuroSTAT® (traumatisk hjärnskada). Samtidigt emitteras också teckningsoptioner som kan inbringa ytterligare upp till 37 miljoner kronor.

Fortsättningen av 2018 ser ut att ge möjligheter till ett spännande nyhetsflöde. NeuroVive siktar på att träffa ett licensavtal för NV556 (för behandling av den spridda leversjukdomen NASH) med en större partner. Det är en möjlig händelse som högst sannolikt skulle få en stor positiv påverkan på värderingen. Därtill finns goda förutsättningar att ett eller båda av de kliniska projekten KL1333 och NeuroSTAT® kan avancera framåt i utvecklingen.

Emissionen görs till kurs på två kronor per aktie vilket ger en premoney-värdering på cirka 105 miljoner kronor för NeuroVive. Det är tydligt lägre än för den senaste företrädesemissionen 2016 vilket talar för ett intressant läge. Vårt beräknade riskjusterade motiverade värde justeras till 6,5 kronor (7,2) med hänsyn till antagen utspädning. Under förutsättning att ovan nämnda pusselbitar samtliga faller på plats ser vi ytterligare stor potential i NeuroVive-aktien. För att fullfölja aviserade planer krävs ett högt deltagande i emissionen och att teckningsoptionerna utnyttjas i stor grad. Ett möjligt licensavtal kan stärka den finansiella ställningen betydligt. Läs hela analysen på Analysguiden. Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här