Analysguiden: Pressad kurs trots framsteg

NeuroVive har fått positiva myndighetsbesked som talar för att två viktiga studier kan starta under nästa år. Den ökade kliniska aktiviteten medför ett finansieringsbehov under första halvåret 2019. Värderingen är tydligt pressad som följd.

NeuroVive går framåt i förberedelserna inför kommande viktiga kliniska studier. Bolaget har fått godkännande att inleda en fas Ib-studie för KL1333 (underhållsbehandling av genetiska mitokondriella sjukdomar) i Storbritannien. Därtill har bolaget fått positiv respons från amerikanska FDA rörande upplägget för en fas IIb-studie där NeuroSTAT® ska utvärderas som behandling av traumatisk hjärnskada. Planen är att starta båda dessa studier under 2019 vilket vi ser som värdedrivande under nästa år. Parallellt arbetar bolaget alltjämt för en utlicensering eller partnerskap kring NV556 för behandling av leverfibros.

Den planerade ökade kliniska aktiviteten kräver finansiering. Då det förefaller min¬dre sannolikt att utestående teckningsoptioner kommer att utnyttjas i särskilt hög grad (lösenpriset ligger tydligt över aktiekurs) har ett kapitalbehov aktualiserats och styrelsen utvärderar nya finansieringsalternativ. Vi räknar med att nuvarande kassa (38 MSEK per den 30 september) räcker en bit in i 1 kv. 2019. Till följd av förväntad utspädning sänker vi motiverat värde i basscenariot till 6,6 kr (tidigare 8,1 kr).

Samtidigt bedömer vi att bolaget har gjort viktiga framsteg i såväl prekliniska som kliniska projekt vilket inte återspeglas i börsvärdet. Mindre förseningar i utvecklingen och, som det ser ut, utebliven finansiering via teckningsoptioner har straffat kursen oproportionerligt mycket, enligt vår bedömning. Vi förväntar oss att finansieringsfrågan kommer att klargöras inom kort. Detta i kombination med ett potentiellt lovande nyhetsflöde under 2019 ger möjlighet för en revansch i aktiekursen under nästa år.

Läs hela analysen på Analysguiden. Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här.