News55 markerar mot nazism på lördag

Lördagen den 25 augusti manifesterar News55 mot nazismen. För att tydligt markera kommer News55 att ägna hela sin förstasida till texter som tar avstånd mot nazismen. Texterna är skrivna av Artur Ringart, Marianne Rundström, Jan Scherman, Kattis Ahlström, Pia Erlandsson och Lena Adelsohn Liljeroth.

– News55 står för de grundläggande demokratiska principerna om alla människors lika värde. Därför är det självklart att markera mot nazismen. Jag är mycket tacksam för de fina och viktiga texter som våra profiler och krönikörer har bidragit med, säger Fredrik Lundberg, VD och medgrundare till News55.

På lördag tvingas vi uppleva nazister marschera på Stockholms gator. News55:s andra medgrundare Artur Ringart är mycket engagerad i frågan och har även i tidigare krönikor markerat mot nazismen.

– Bägge mina föräldrar fick på ett mycket konkret sätt uppleva nazismen. De var fångar i förintelselägret Auschwitz men överlevde mirakulöst. Den historielöshet som härskar nu är skrämmande när stora delar av samhället verkar betrakta nazister som vilken politisk rörelse som helst, säger Artur Ringart

News55 kommer även att ägna hela lördagens nyhetsbrev, som går ut till 50 000 prenumeranter, åt krönikor med ett anti-nazistiskt budskap.

–Vi på News55 står för den erfarenhet som åren har gett oss. Därför vill vi ge följande budskap till alla svenskar. Glöm inte: Nazisterna tog makten i Tyskland med demokratiska medel. Sedan avskaffade de den, avslutar Artur Ringart.

Artur Ringart
Styrelseledamot & medgrundare, News55
artur.ringart@news55.se

News55 AB är ett mediebolag med huvudsaklig inriktning på målgruppen 55+. Bolaget inledde sin verksamhet 2015 med att lansera nyhetssajten news55.se som idag når cirka en halv miljon besökare i månaden. Sedan 2016 är News55 Sveriges största mässarrangör för seniorer med över 100 000 besökare årligen. Bolaget erbjuder även produkter inom reklamfilm och print. I november 2017 lanserade News55 sajten E55.se som inriktar sig på nyheter och vägledning inom ekonomi, sparande och pension. Bolagets aktie är föremål för handel på Nordic MTF med Aqurat Fondkommission AB som mentor.