Nexans blev "Årets fiberföretag" 2014

Innovationer, kundanpassade helhetslösningar och arbete för en hållbar utveckling gör Nexans till ”Årets fiberföretag” 2014. Den 30 januari delades priset ut i Stockholm av Skanovas vd Ove Alm.

Varje år utser Skanova ett företag som utmärker sig kring utvecklingen av fiberinfrastruktur; antingen genom innovativa affärsmodeller eller genom att vara en förebild när det gäller att driva lokala- och globala satsningar som skapar värde för kunder och samhället i stort.

”Årets fiberföretag” är en utmärkelse instiftad av Skanova för att lyfta fram företag som uppvisat driv, innovation och kunskap i arbetet med utbyggnad av fiber. I torsdags delades priset ut för fjärde året i rad av Ove Alm, vd för Skanova, på Fotografiska i Stockholm.

– Nexans är en global leverantör av koppar- och fiberlösningar för kabelsystem som under senare år visat stor förståelse för konsumenters behov och utvecklats konceptuellt på ett imponerande sätt. Företaget har byggt en stark forskning- och utvecklingsorganisation och konsekvent satsat på helhetslösningar för både den lokala- och internationella marknaden. Genom att kontinuerligt miljöanpassa produkter, arbeta innovativt med återvinning och starta en stiftelse för hållbara lösningar och minskad energifattigdom, har Nexans också skapat stor samhällsnytta, säger Ove Alm, vd för Skanova.

– Det känns väldigt roligt att tilldelas denna utmärkelse. Jag ser det som ett bevis på att ständigt utveckla nya produkter och lösningar i nära samarbete med våra kunder är helt rätt och att det också uppskattas av både kunder och branschen i stort, säger Rick Johansson, Affärsområdeschef för Telekom och Projekt på Nexans Sweden.

Nexans har över 30 års erfarenhet av fiberoptiska kabelsystem och erbjuder ett omfattande utbud av produkter och lösningar för att bygga fiber till hemmet. Företagets fiberlösningar kännetecknas av lyhördhet och nytänkande för att möta kundernas krav på enkelhet, driftsäkerhet och kostnadseffektivitet. Exempelvis kablar med produktegenskaper som gör dem lättare att installera.

Nexans var ett av tre företag som tagit sig till final i tävlingen ”Årets fiberföretag”. Övriga finalister var byNet och Nordlund Entreprenad.

Eva Wallin, Kommunikationschef, Nexans Sweden AB, tfn 0325 - 801 98, e-post eva.wallin@nexans.com

Nexans är en global och ledande expert inom kabelindustrin och erbjuder med tyngdpunkt inom kraftöverföring ett omfattande urval av kablar och kabelsystemlösningar för kraftöverföring och distribution, industri och installation. Nexans riktar sig till en rad marknadssegment från el- och telenät till energitillgångar (vindkraftsturbiner, solceller, olja och gas eller gruvdrift) och till transporter (skeppsbyggnad, flyg- och fordonsindustri, automation och järnvägar).
Nexans tar ansvar för en hållbar utveckling och detta arbete är en integrerad del av företagets globala och operativa strategi. Ständiga innovationer av produkter, lösningar och tjänster, medarbetarnas utveckling och engagemang, kundorienterin, samt säkra industriella processer med begränsad miljöpåverkan är alla viktiga beståndsdelar i arbetet för en hållbar framtid.
Med industriell närvaro i 40 länder och kommersiell verksamhet över hela världen, har Nexans 25 000 anställda och en försäljning under 2012 på 7,2 miljarder euro. Nexans är noterat på Parisbörsen. Mer information på www.nexans.se eller www.nexans.mobi.

Nexans är en global leverantör av koppar- och fiberlösningar för kabelsystem som under senare år visat stor förståelse för konsumenters behov och utvecklats konceptuellt på ett imponerande sätt. Företaget har byggt en stark forskning- och utvecklingsorganisation och konsekvent satsat på helhetslösningar för både den lokala- och internationella marknaden. Genom att kontinuerligt miljöanpassa produkter, arbeta innovativt med återvinning och starta en stiftelse för hållbara lösningar och minskad energifattigdom, har Nexans också skapat stor samhällsnytta.
Ove Alm, vd för Skanova
Det känns väldigt roligt att tilldelas denna utmärkelse. Jag ser det som ett bevis på att ständigt utveckla nya produkter och lösningar i nära samarbete med våra kunder är helt rätt och att det också uppskattas av både kunder och branschen i stort.
ick Johansson, Affärsområdeschef för Telekom och Projekt på Nexans Sweden