Nexans har fått en order på sjökraftkablar till nytt oljefältskomplex utanför Abu Dhabis kust

• Nexans ska leverera högspänningskraftkablar och      produktionskablar till HHI som är totalentreprenör för det andra paketet i  Nasr Full Field Development-projektet.
  • Kontraktsvärdet är cirka 90 miljoner euro.

• Det nya, centrala superkomplexet för den fortsatta utbyggnaden av Nasr-oljefältet utanför Abu Dhabis kust i Förenade Arabemiraten kommer att få sin ström via Nexans sjökablar. Beställare är Hyundai Heavy Industries Co.Ltd (HHI) som är totalentreprenör för projektet. Kontraktet, som är värt cirka 90 miljoner euro, omfattar leverans av högspända kraftkablar samt produktionskablar.

Nasr-oljefältet är beläget cirka 13 mil nordväst om Abu Dhabi City i Förenade Arabemiraten, världens sjunde största oljeproducerande land.

HHI har huvudansvaret för design, anskaffning, konstruktion, installation och driftsättning av ett nytt superkomplex som ska betjäna Nasr-fältet. Projektet omfattar en plattform för gasproduktion, en separationsplattform, en bostadsplattform, installation av sjökraftkablar och produktionskablar, modifiering av befintliga fördelningstorn och två produktionstorn samt arbeten för befintlig kraftdistribution från Das Island i Persiska viken.

För Nasr-projektet ska Nexans förse HHI med 132 kV PEX-isolerade sjökraftkablar med tre ledare och tre fiberoptiska element samt 11 kV PEX-isolerade 3-ledade kablar för dragning inom anläggningen, även dessa med tre fiberoptiska element.

Nasr-kablarna kommer att tillverkas i Nexans fabrik i Halden, Norge.

– Denna mycket betydelsefulla beställning av kablar till Nasr-projektet är en del i vår pågående expansion inom sjökraftkabelprojekt. Den visar också på bredden i vårt utbud av högteknologiska kraftkablar och umbilicaler för olje- och gasindustrin, säger Dirk Steinbrink, Nexans Senior Executive Vice President High Voltage & Underwater Cables.

Eva Wallin, Kommunikationschef, Nexans Sweden AB, tfn 0325 - 801 98, e-post eva.wallin@nexans.com

Nexans tryggar tillgången på energi genom sitt stora och varierade utbud av kablar och kabellösningar som förbättrar våra kunders verksamhet och resultat världen över. Nexans ambition är att vara en samarbetspartner och ett stöd för kunderna inom fyra huvudaffärsområden: kraftöverföring och distribution (till havs och på land), energiresurser (olja och gas, gruvdrift och förnybara energikällor), transporter (väg, järnväg, flyg och fartyg) och installation (kommersiella byggnader, bostäder och datacentraler). Nexans strategi bygger på en ständig innovation av produkter, lösningar och tjänster, kompetensutveckling för medarbetare, utbildning av kunder och introduktion av säkra industriprocesser med så liten miljöpåverkan som möjligt.
Under 2013 blev Nexans det första företaget i kabelindustrin som bildade en stiftelse för att främja långsiktiga projekt som ger utsatta samhällen runt om i världen tillgång till energi.
Med en industriell närvaro i över 40 länder och försäljningskontor över hela världen, hade Nexans 2014 närmare 26 000 anställda och en omsättning på 6,4 miljarder euro. Nexans är börsnoterat på NYSE Euronext Paris, avdelning A.
För mer information, besök www.nexans.se.

Citat