Schweiziska järnvägsoperatören SBB väljer Nexans kablar för upprustning av sin infrastruktur

SBB tecknar femårigt ramavtal med Nexans om signal- och baliskablar för modernisering av det schweiziska järnvägsnätet.

SBB, schweizisk järnvägsoperatör, och Nexans har ingått ett femårigt ramavtal om leverans av signal- och baliskablar. SBB förbereder en omfattande upprustning av kabelinfrastrukturen längs sitt järnvägsnät. Avtalet är värt 35 miljoner euro totalt.

Som en del av avtalet kommer Nexans att tillhandahålla över 7 000 km specialkablar för att ge ström till signalsystem och balisapplikationer (elektroniska sändare och transpondrar). Avtalet är en fortsättning på de två företagens mångåriga samarbete som inleddes redan för ett sekel sedan när Nexans levererade kabel till Simplon-tågtunneln som förbinder Schweiz och Italien genom Alperna.

Francis Krähenbühl, VD för Nexans i Schweiz:
– Efter ett framgångsrikt 2013 då Nexans slutförde flera stora beställningar för SBB är vi glada att nu kunna meddela att de båda företagen slutit detta nya ramavtal. Det befäster en lång och givande relation mellan SBB och Nexans och vi ser fram emot att kunna bidra till nätverksuppgraderingen tillsammans med SBB.

Kablarna kommer att levereras över en femårsperiod med start i oktober 2014 och kommer att tillverkas i Nexans anläggningar i Breitenbach och i Cortaillod, Schweiz.

Eva Wallin, Kommunikationschef, Nexans Sweden AB, tfn 0325 - 801 98, e-post eva.wallin@nexans.com

Nexans tryggar tillgången på energi genom sitt stora och varierade utbud av kablar och kabellösningar som förbättrar våra kunders verksamhet och resultat världen över. Nexans ambition är att vara en samarbetspartner och ett stöd för kunderna inom fyra huvudaffärsområden: kraftöverföring och distribution (till havs och på land), energiresurser (olja och gas, gruvdrift och förnybara energikällor), transporter (väg, järnväg, flyg och fartyg) och installation (kommersiella byggnader, bostäder och datacentraler). Nexans strategi bygger på en ständig innovation av produkter, lösningar och tjänster, kompetensutveckling för medarbetare, utbildning av kunder och introduktion av säkra industriprocesser med så liten miljöpåverkan som möjligt.
Under 2013 blev Nexans det första företaget i kabelindustrin som bildade en stiftelse för att främja långsiktiga projekt som ger utsatta samhällen runt om i världen tillgång till energi.
Med en industriell närvaro i över 40 länder och försäljningskontor över hela världen, hade Nexans 2013 närmare 26 000 anställda och en omsättning på cirka 6,7 miljarder euro. Nexans är börsnoterat på NYSE Euronext Paris, avdelning A.
För mer information, besök nww.nexans.com.

Francis Krähenbühl, VD för Nexans i Schweiz