Ledande europeisk stamcellsaktör investerar i NextCell Pharma AB

Stamcellsbolaget NextCell Pharma AB (”NextCell”) meddelar idag, att den börsnoterade stamcellsaktören Polski Bank Komórek Macierzystych S.A. (”PBKM”), investerar cirka
2 MSEK i NextCells pågende emission av units. PBKM kommer vid fullteckning av emissionen att äga strax över fyra procent av rösterna och kapitalet i NextCell.

PBKM är en av Europas ledande stamcellsaktörer och har bland annat kontrakterats som tillverkare av NextCells läkemedelskandidat ProTrans™. NextCell har lagt en beställning på ProTrans stamceller för kliniskt bruk hos PBKM. Beställningen är gjord inför planeringen av en klinisk fas I/II-studie på vuxna typ 1-diabetes patienter.

PBKM tecknar i emissionen av units

PBKM är en viktig samarbetspartner för NextCells verksamhet. PBKM har i NextCells aktuella emission av units valt att teckna en post om cirka 2 MSEK, motsvarande cirka 8 procent av den totala emissionslikviden. PBKM tecknar units på lika villkor som andra tecknare i emissionen. Teckningstiden har initierats och pågår till den 12 juni 2017. Genom emissionen kan NextCell tillföras högst 25 MSEK i initial emission och ytterligare högst 20 MSEK vid fullt nyttjande av vidhängande teckningsoptioner cirka 14 månader efter initial emission.

NextCells VD Mathias Svahn kommenterar

”Det är av stor vikt och därför mycket glädjande att PBKM valt att teckna i vår emission av Units. Genom beställningen av ProTrans™ och PBKMs investering i NextCell, hoppas vi ha skapat en ”win-win” situation och lagt grunden för ett fördjupat samarbete framöver.”

PBKMs VD Jakub Baran kommenterar

”Utvecklingen av stamcellterapier går snabbt framåt och genom att nu gå in som ägare visar vi vår tro på NextCells verksamhet och framtid.”

Om Polski Bank Komórek Macierzystych S.A.

Polski Bank Komórek Macierzystych S.A. är en av Europas största stamcellsbank för familjesparande av stamceller. Över 145 000 föräldrar har valt PBKM för att familjespara sina stamceller. Härutöver investerar PBKM i utvecklingen av avancerade cellterapier. Bolaget grundades 2002 och är noterat på Warsawa-börsen.
PBKM-gruppen omsatte under räkenskapsåret 2016 cirka 297 miljoner SEK. PBKM har, utöver sin verksamhet i Polen, även verksamhet i bland annat Ungern, Rumänien, Spanien och Turkiet.

För mer information om pågående emission av units och planerad notering, vänligen kontakta:

Sedermera Fondkommission

E-post: info@sedermera.se

E-post: mathias.svahn@nextcellpharma.com

Stamceller förväntas förändra hur många idag livshotande sjukdomar behandlas i framtiden. NextCell Pharma AB utvecklar ProTrans™, en läkemedelskandidat bestående av stamceller för i första hand behandling av autoimmuna och inflammatoriska sjukdomar liksom för användning vid njurtransplantationer. ProTrans™ består av selekterade stamceller framtagna ur navelsträngsvävnad med NextCell Pharma AB:s egenutvecklade metod. Vidare har bolaget en bifirma i Cellaviva, som är Sveriges första och enda stamcellsbank för familjesparande av stamceller från navelsträngsblod och navelsträngsvävnad.