NextCell ansöker om metodpatent för prediktion

Stamcellsbolaget NextCell Pharma AB ("NXTCL") har lämnat in ytterligare en patentansökan. Denna gång gällande en metod för att förutse om en specifik patient är mottaglig för behandling med läkemedelskandidaten ProTrans.

NXTCL har sedan början av 2017 parallellt med den kliniska prövningen av ProTrans, för behandling av diabetes, genomfört prekliniska experiment. Syftet är att på förhand undersöka om ProTrans ger effekt på en specifik patient.

Patentansökan beskriver hur man med ett enkelt blodprov utvinner och renar fram patientens immunceller. Därefter stimuleras och aktiveras immuncellerna i laboratoriet för att efterlikna ett inflammerat och/eller autoimmunt påslag. ProTrans (stamceller) exponeras sedan för patientens aktiverade immunceller som på olika sätt påverkar stamcellerna. Ett flertal analyser uförs för att mäta samspelet mellan patientens immunceller och ProTrans för att uppskatta hur effektivt patientens sjukdomstillstånd kan komma att förbättras med en ProTrans-behandling.

NXTCLs selektionsalgoritm och prediktionsalgoritm säkerställer att de mest potenta stamcellerna väljs ut för tillverkning av ProTrans (selektion) och att endast de patienter som har nytta av behandlingen också rekomenderas att behandlas med ProTrans (prediktion).

Arbetet som nu mynnat ut i denna patentansökan startade som en del av NXTCL:s prekliniska arbete inom njurtransplantation och är tänkt som en metod för att skräddarsy behandlingen så att de patienter som kan ha nytta av ProTrans får behandlingen.

NXTCL har fortsatt fokus på diabetes typ 1 och den pågående kliniska studien med ProTrans. Bolaget har dessutom ambition att hitta samarbetsformer för att utvärdera ProTrans för behandling av andra sjukdomar och tillstånd, där njurtansplantation är ett alternativ.

Denna information är sådan information som NextCell Pharma AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 03 juli 2018.

Leo Groenewegen, CFO

Stamceller förväntas förändra hur många idag livshotande sjukdomar behandlas. NextCell Pharma AB utvecklar
ProTrans, en läkemedelskandidat bestående av stamceller för i första hand behandling av autoimmuna och
inflammatoriska sjukdomar liksom för användning vid njurtransplantationer. ProTrans består av stamceller