NextCell Pharma AB offentliggör utfallet i emissionen av units

Den 12 juni 2017 avslutades teckningstiden i NextCell Pharma AB:s (”NextCell”) emission av units inför notering på AktieTorget. Emissionen tecknades till cirka 18 MSEK inklusive teckningsåtagande, motsvarande en teckningsgrad om cirka 72 procent. Genom emissionen tillförs NextCell cirka 365 nya aktieägare och cirka 18 MSEK före emissionskostnader om cirka 1,7 MSEK. Första dag för handel är beräknad att bli den 13 juli 2017.

Teckning och tilldelning

Emissionen tecknades till 17 880 875 MSEK inklusive teckningsåtagande, motsvarande en teckningsgrad om cirka 72 procent. Genom emissionen nyemitteras 3 576 175 nya aktier och 2 860 940 teckningsoptioner av serie TO 1. NextCell tillförs därmed initialt 18 MSEK före emissionskostnader om cirka 1,7 MSEK. Avräkningsnotor beräknas att skickas ut idag, den 16 juni 2017.

VD Mathias Svahn kommenterar

”Vi till rikta ett stort tack till samtliga som har tecknat i emissionen. Stamceller kan komma att förändra hur idag obotliga sjukdomar behandlas i framtiden och det kapital som nu inbringats tillsammans med det kapital vi tillfördes genom den private placement vi genomförde tidigare under våren 2017 är avsett att finansiera en klinisk fas I/II-studie med vår läkemedelskandidat ProTrans™. Vi avser att lämna in ansökan under 2017 och förutsatt godkännande inleda studien under Q1/Q2 2018.”

Planerad notering på AktieTorget

NextCell är godkända för notering på AktieTorget. Första dag för handel i NextCells aktier och teckningsoptioner av serie TO 1 är beräknad att bli den 13 juli 2017.

Antal aktier och aktiekapital

När NextCells emission har registrerats hos Bolagsverket kommer det totala antalet aktier att uppgå till 8 505 425 stycken och aktiekapitalet uppgå till 1 743 612,125 SEK. Härutöver finns 2 860 940 utestående teckningsoptioner av serie TO 1.

Villkor för teckningsoptioner av serie TO 1 i sammandrag

Innehav av en (1) teckningsoption av serie TO 1 berättigar till teckning av en (1) nyemitterad aktie till en kurs om 5 SEK per aktie. Teckning av aktier med stöd av teckningsoptioner av serie TO 1 kan äga rum från och med den 23 augusti 2018 till och med den 13 september 2018.

Finansiell rådgivare

Sedermera Fondkommission är finansiell rådgivare till NextCell i samband med bolagets emission och notering.

Denna information är sådan information som NextCell Pharma AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 juni 2017.

För mer information om emissionen av units och/eller den planerade noteringen, vänligen kontakta:

Sedermera Fondkommission

E-post: info@sedermera.se

E-post: mathias.svahn@nextcellpharma.com

Stamceller förväntas förändra hur många idag livshotande sjukdomar behandlas i framtiden.
NextCell Pharma AB utvecklar ProTrans™, en läkemedelskandidat bestående av stamceller för i första hand behandling av autoimmuna och inflammatoriska sjukdomar liksom för användning vid njurtransplantationer. ProTrans™ består av selekterade stamceller framtagna ur navelsträngsvävnad med NextCell Pharma AB:s egenutvecklade metod. Vidare har bolaget en bifirma i Cellaviva, som är Sveriges första och enda stamcellsbank för familjesparande av stamceller från navelsträngsblod och navelsträngsvävnad.