NextCell Pharma initierar stamcellsstudie för typ 1-diabetes med ProTrans

NextCell Pharma AB (”NextCell”) meddelar att initieringsmötet för den kliniska läkemedelsprövningen med läkemedelskandidaten ProTrans genomfördes igår den 28:e november. Studiens syfte är att förutom säkerhetskontroll  även utröna om patientens egen insulinproduktion förbättras 12 månader efter behandling med ProTrans-stamceller. Typ 1-diabetespatienter i åldern 18-40 år och som haft sjukdomen i högst 2 år och som har viss egen insulinproduktion är kandidater att vara med i studien.

NextCell har nått en ny nivå som företag. Jag vill passa på att tacka alla som arbetat hårt för detta. Utvecklingen inom stamcellsområdet går med rasande fart och vi ska fortsätta att göra vårt bästa för att förbli i dess framkant - för att göra skillnad för människor med svårbehandlade sjukdomar, säger Dr Mathias Svahn, CEO NextCell.Pharma AB.

ProTrans-studiens första del är en doseskalering i tre steg med tre patienter i varje, totalt 9 patienter. Studiens andra del är randomiserad, dubbel-blindad, placebokontrollerad studie där 10 patienter får ProTrans och 5 patienter får placebo, totalt 15 patienter. Primära endpointer är säkerhet och förändring av insulinproduktion efter 1 år.

Sponsor för studien är NextCell och huvudprövare är professor Per-Ola Carlsson, verksam vid Uppsala universitet och Akademiska sjukhuset i Uppsala. Studien genomförs vid KTA Fas I-enheten belägen på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge. Professor Ulf Smith MD, PhD, professor Anders Fasth, MD, PhD, och professor Åke Lernmark PhD, kommer tillsammans att utgöra Data Safety Monitoring Board med Ulf Smith som ordförande.

Denna information är sådan information som NextCell Pharma AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 november 2017.

Leo Groenewegen, CFO

Stamceller förväntas förändra hur många idag livshotande sjukdomar behandlas i framtiden. NextCell Pharma AB utvecklar ProTrans™, en läkemedelskandidat bestående av stamceller för i första hand behandling av autoimmuna och inflammatoriska sjukdomar liksom för användning vid njurtransplantationer. ProTrans™ består av selekterade stamceller framtagna ur navelsträngsvävnad med NextCell Pharma AB:s egenutvecklade metod. Vidare har bolaget en bifirma i Cellaviva, som är Sveriges första och enda stamcellsbank för familjesparande av stamceller från navelsträngsblod och navelsträngsvävnad.