NextCell Pharma introducerar sparande av stamceller från vuxna

Stamcellsbolaget NextCell Pharma AB (”NXTCL”) meddelar att bolaget förbereder för sparande av stamceller från fettvävnad och planerar lansering under första halvåret av 2019. Tjänsten innebär en möjlighet för vuxna att spara sina egna stamceller för framtida användning. Stamcellerna samlas in genom fettsugning, renas och processas för att sedan frysas ner i flytande kväve. Satsningen görs mot bakgrund av den snabba utvecklingen av tekniker för differentiering av inducerade pluripotenta stamceller, s.k. iPS-celler, samt regenerering av vävnader för behandling inom ett flertal användningsområden.

NXTCL är först i Sverige med att erbjuda familjesparande av stamceller från navelsträngvävnad. Dessa stamceller är tidiga, livskraftiga och har marginellt hunnit utsättas för mutationer och miljöpåverkan. Födelsen är ett unikt tillfälle att tillvarata stamceller utan något ingrepp. För alla människor som redan är födda och ändå vill säkra kroppsegna stamceller för framtiden är fettvävnad ett attraktivt alternativ. Syftet är att spara stamceller när personen är frisk för att vara tillgängliga senare i livet för behandling med egna (autologa) celler.

NXTCL är mitt uppe i en klinisk studie där icke-egna (allogena) navelsträngsstamceller ges till typ-1 diabetespatienter för att begränsa den autoimmuna processen. Behandlingenmed ProTrans förväntas kunna användas även vid andra autoimmuna och inflammatoriska tillstånd. Differentiering för kliniskt bruk av stamceller från både navelsträngs- och fettvävnad till brosk-, ben-, muskel-, nerv- och bukspottkörtelns betaceller antas bli möjligt och NXTCL är bra positionerat för att ta del av dessa möjligheter”, säger Mathias Svahn, VD.

Denna information är sådan information som NextCell Pharma AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 juli 2018.

Leo Groenewegen, CFO

Stamceller förväntas förändra hur många idag livshotande sjukdomar behandlas. NextCell Pharma AB utvecklar
ProTrans, en läkemedelskandidat bestående av stamceller för i första hand behandling av autoimmuna och
inflammatoriska sjukdomar liksom för användning vid njurtransplantationer. ProTrans består av stamceller