NextCell Pharma’s stamcellsstudie i typ 1 diabetes får grönt ljus från Läkemedelsverket

NextCell Pharma AB (”NextCell”) meddelar idag att Läkemedelsverket beviljat tillstånd för genomförande av den kliniska läkemedelsprövningen för att utvärdera läkemedelskandidaten ProTrans.

Mer information om den kliniska studien finns att läsa i pressrelease från 15:e september.

Denna information är sådan information som NextCell Pharma AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 oktober 2017.

E-post: mathias.svahn@nextcellpharma.com

Stamceller förväntas förändra hur många idag livshotande sjukdomar behandlas i framtiden. NextCell Pharma AB utvecklar ProTrans™, en läkemedelskandidat bestående av stamceller för i första hand behandling av autoimmuna och inflammatoriska sjukdomar liksom för användning vid njurtransplantationer. ProTrans™ består av selekterade stamceller framtagna ur navelsträngsvävnad med NextCell Pharma AB:s egenutvecklade metod. Vidare har bolaget en bifirma i Cellaviva, som är Sveriges första och enda stamcellsbank för familjesparande av stamceller från navelsträngsblod och navelsträngsvävnad.